Witamy na forum PC Format Zapraszamy do REJESTRACJI


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

FAQ - Diagnostyka i problemy ogólne

#1
FAQ - Diagnostyka i problemy ogólne
Wstęp

Wszystkie obrazki/miniaturki zamieszczone w FAQ stanowią jednocześnie odnośniki do swoich pełnowymiarowych odpowiedników.


W tym wątku opiszę najczęściej spotykane problemy, które bardzo często pojawiają się na tym Forum. FAQ przeznaczone jest dla osób początkujących, wszystko starałem się opisać jasno i klarownie. Przed założeniem wątku - sprawdź czy nie ma rozwiązania w FAQ. Jeżeli zdecydujesz się na założenie wątku - przestrzegaj kilku zasad:
I wątki dotyczące oprogramowania (sterowniki, różne ustawienia itp.) zakładamy w dziale (jak sama nazwa wskazuje) Oprogramowanie. W dziale Sprzęt zakładamy wątki dotyczące problemów sprzętowych.
II zatytułuj poprawnie wątek (to NIE są poprawny tytuły: "procesor", "pomocy" itp.) Jak poprawnie tytułować wątki?
III podaj pełną konfigurację komputera:


Screen/raport z Everest'a to NIE jest pełna konfiguracja komputera

1) Dysk twardy - podaj producenta + model (wszystko znajdziesz na naklejce na dysku) + (jeżeli jest to mało popularny model) rodzaj portu - czy jest to SATA I/II/III czy ATA

[Obrazek: 116c64247775640a.jpg]

2) Karta graficzna - producent + model (sprawdzisz w programie GPU-Z zakładka Graphics Card, pole Name)
3) Pamięć RAM - podaj ilość kości + w miarę możliwości ich producenta i model (ta informacja jest na naklejce na pamięciach)
4) Płyta główna - otwórz obudowę, na płycie głównej w widocznym miejscu, dużą czcionką będzie napisany jej producent (np. ASUS, MSI itp.) + model (też jest napisany stosunkowo dużymi znakami - cyfry oraz liczby, może być w innym miejscu niż producent) + rewizja - znajduje się w rogu płyty albo w okolicy portów PCI (napis w stylu Rev. 1.0/2.0 itp.)
5) Procesor - sprawdzisz programem CPU-Z, jeżeli nie jesteś pewny co podać - daj screen z zakładki CPU
6) Zasilacz - na zasilaczu jest naklejka na której jest podany jego producent + moc [W] (dla ułatwienia: 220/230V to nie moc - to napięcie z jakiego zasilacz korzysta)
7) Dodatkowe karty rozszerzeń itp. - tylko w razie potrzeby
8) System operacyjny - z uwzględnieniem wersji 32 - bit lub 64 - bit oraz czy jest oryginalny czy nie.

Najczęstsze problemy spotykane na Forum:

1) Komputer nie chce się uruchomić
2) Komputer sam się wyłącza
3) Komputer "muli", spadek wydajności, duże (%) wykorzystanie procesora, pamięci RAM
4) BSoDy/bluescreeny
5) Brak dźwięku
6) Nie działają porty USB
7) Problemy z wyświetlaniem obrazu


1) Komputer nie chce się uruchomić
Na samym początku warto zrobić reset BIOSu poprzez jedną z tych opcji:
- wyłączenie komputera, odłączenie od prądu, wyjęcie baterii z płyty głównej na minutę, ponowne włożenie baterii
- przycisk clr cmos, który posiadają niektóre (nowe) płyty główne np. ASRock P67 Pro 3
- zworka - nie opisuję jak to zrobić: jeżeli ktoś ogarnia temat, zrobi to bez pytania, jeżeli nie ogarnia - za dużo jest miejsc występowania zworek/sposobów ich przestawiania aby wszystkie opisywać - powyższe sposoby będą szybsze

Jeżeli nie pomaga - warto upewnić się, czy wszystkie podzespoły w środku są dobrze podłączone. Warto odłączyć wszystkie kable i podłączyć ponownie, wyjąć grafikę i kości pamięci RAM – przedmuchać sloty, wyczyścić styki, włożyć ponownie.

Kolejna opcja: wsłuchujemy się w dźwięki z głośnika systemowego oraz odczytujemy komunikaty BIOSu wyświetlające się podczas uruchamiania komputera. Do identyfikacji danej kombinacji beep'ów korzystamy ze strony KLIK1 oraz KLIK2 - w kolumnie po lewej stronie mamy opisane BIOS PostCodes dla poszczególnych BIOSów, po prawej BIOS Beep Codes. Do tłumaczenia błędów pomocna może okazać się ta strona - jeżeli mamy problem z identyfikacją beep’ów - należy założyć wątek w Diagnostyce. Błędy tekstowe wyświetlane na monitorze przez BIOS zidentyfikujemy korzystając ze strony KLIK.

BIOS AWARD czy PHOENIX?

[Obrazek: 79f12e9c4cbe6ec1.jpg]

Jeżeli zrobiliśmy reset BIOSu, błędów nie ma, beep’ów również, komputer w ogóle nie reaguje na przycisk Power - należy podejrzewać uszkodzenie zasilacza/płyty głównej. Zasilacz możemy sprawdzić w domu (należy pożyczyć markowy zasilacz od kolegi) natomiast diagnozę płyty głównej trzeba zrobić w serwisie, ponieważ raczej nie znajdziemy "chętnego" kolegi posiadającego podobny procesor i pamięci RAM.

2) Komputer sam się wyłącza
Opiszę dwie najczęściej występujące przyczyny:

Zasilacz - potrzebną moc wyznaczymy za pomocą kalkulatora, do otrzymanego wyniku należy dodać ~50W.

Jeżeli mamy zasilacz z czarnej listy - należy sprawdzić zachowanie komputera na innym, markowym zasilaczu o odpowiedniej mocy (FAQ zasilacze). Powtórzę: nie musimy od razu inwestować w nowy zasilacz, na początek możemy pożyczyć markowy od kolegi itp.

Wysokie temperatury - jak zrobić test temperatur:
Włączamy w tle HWMonitor, następnie na 20 minut program Prime95 lub OCCT (test procesora) a następnie na kolejne 20 program FurMark lub OCCT (test karty graficznej). Karty graficzne mogą osiągać temperaturę 80-90 stopni, natomiast procesory 60-70 (w laptopach nawet do ~90). Kontrolujemy temperaturę rdzeni - wartości CPUTIN itp. to w większości przypadków wartości losowe. Jeżeli nasz procesor/karta graficzna przekraczają wyżej wymienione progi - należy zacząć od wymiany pasty termoprzewodzącej i wyczyszczenia radiatora:
1) Zdejmujemy radiator (nie będę się nad tym rozwodził - w sieci jest mnóstwo poradników/filmów jak to zrobić)
2) Usuwamy starą pastę termoprzewodzącą
3) Odkurzamy (to nie jajko, nic mu się nie stanie) radiator - palcem trzymamy wentylator, żeby się nie kręcił i zaczynamy zabawę z odkurzaczem
4) Nakładamy nową pastę - jaką wybrać? Byle nie silikonową za 3 PLN. Test past termoprzewodzących
5) Zakładamy radiator - musi ściśle przylegać do procesora, poruszanie nim powinno być niemożliwe - w innym wypadku temperatury mogą jeszcze wzrosnąć. Jeżeli radiator się rusza - sprawdzamy czy jest poprawnie zamocowany. W niektórych przypadkach w celu łatwiejszego montażu radiatora warto wyjąć płytę główną z obudowy.
6) Ponownie przeprowadzamy test temperatur - jeżeli ciągle są wysokie, nie ominie nas wymiana chłodzenia, jakie wybrać? Załóż wątek w dziale Chłodzenie, obudowy, zasilacze i modding - tam wybiorą odpowiednie dla ciebie.

Odnośnie laptopów: jeżeli laptop jest na gwarancji - oddajemy go do czyszczenia, ponieważ robiąc to we własnym zakresie tracimy gwarancję. Po okresie gwarancji: jeżeli ktoś wie jak przeprowadzić czyszczenie, nie będzie korzystał z tego poradnika, a jeżeli nie wie - odsyłam do Google’a - znajdziemy tam sensowne opisy. Ograniczę się jedynie do uwagi, że NIE używamy sprężonego powietrza do dmuchania w kratkę zasłaniającą wentylator - w ten sposób wdmuchujemy cały kurz do środka, co niczego dobrego nie przyniesie, a może zrobić większe szkody np. zablokowanie wentylatora przez kurz, którego gromadzi się w laptopach naprawdę dużo.

3) Komputer "muli", spadek wydajności, duże (%) wykorzystanie procesora, pamięci RAM
a) stan dysku
Sprawdź stan swojego dysku programem HD Tune:
- zakładka Health - opis wszystkich parametrów z tej zakładki: KLIK1, KLIK2 - jeżeli występują błędy krytyczne - dysk do wymiany. Jeżeli zakładka jest pusta (biała) - zmień w BIOSie tryb kontrolera SATA z AHCI na IDE.
- test Benchmark - robimy go przy wyłączonych WSZYSTKICH programach w tle (najlepiej uruchomić komputer ponownie, wyłączyć programy, które uruchamiają się przy starcie systemu np. Skype i dopiero przeprowadzić test) - jeżeli nagminnie występują spadki prędkości do zera tudzież kilku MB/s - skopiuj ważne dane na inny nośnik, zrób zerowanie oraz remap dysku programem MHDD według tego poradnika. Przeprowadź ponownie test benchmark - jeżeli objaw nie ustąpiły to dysk również nadaje się do wymiany. Naturalnym procesem jest, że w trakcie trwania testu prędkość zmieni się - wzrośnie/zmaleje - tym nie należy się przejmować. Innym objawem uszkodzonego/"zużytego" dysku jest średni transfer na poziomie ~20-30 MB/s.
- error scan - przeprowadzamy go bez ptaszka przy Quick scan (wiem, trwa długo, ale tylko pełne skanowanie ukaże nam pełny obraz dysku). Jeżeli cały dysk jest zielony - jest OK. Jeżeli jest dużo czerwonych kwadratów (powyżej kilku) - dysk do wymiany, jeżeli jest mniej - załóż wątek w dziale Dyski twarde i napędy optyczne, być może da się ten dysk "uratować". Przed założeniem wątku zrób skanowanie powierzchni programem MHDD według tego poradnika. W wątku pokaż SMART dysku (sprawdzisz w HD Tune albo MHDD) oraz wyniki skanowania powierzchni z MHDD.

Korzystanie z gwarancji dysku
Jeżeli powyższe testy wykazały nieprawidłowości w pracy dysku, przed wysyłką należy przeprowadzić rozszerzone testy w programie SeaTools (dyski Seagate) lub Data Lifeguard Diagnostic for Windows (dyski WD), wyniki będą potrzebne do skorzystania z gwarancji. Jeżeli dysk kupiliśmy w sklepie stacjonarnym - prawdopodobnie nie zechcą od nas wyników tych testów, więc nie musimy ich robić.

b) test pamięci RAM
Do testu używamy programu Memtest86+, nie potrzebujemy do niego sprawnego dysku, gdyż test wykonujemy z bootowalnej płyty CD. Pamięci testujemy pojedynczo (czyli mając 3 kości najpierw wkładamy jedną inne wyjmujemy z płyty głównej i testujemy pojedynczo) każdą przez minimum 3 godziny. Test sam się nie zakończy - przez cały czas będzie przeprowadzał testy, dopóki użytkownik nie przerwie tej czynności. Jeżeli po 3 godzinach nie będzie błędów - jest OK. Jeżeli w czasie testu wyskoczą takie błędy jak na poniższym obrazku to możemy przerwać test - pamięć jest uszkodzona, trzeba ją wymienić.
[Obrazek: 4131296899ec57a6.jpg]

c) jeżeli dysk i pamięć RAM mamy sprawne, a komputer ciągle wolno działa - należy przeprowadzić defragmentację dysku - wszystkich jego partycji (polecam prosty w obsłudze program Defraggler) oraz użyć Windowsowego Oczyszczania dysku - możemy zaznaczyć wszystkie ptaszki (uważając na zawartość kosza) - ten program nie usunie żadnych naszych plików z których korzystamy. Warto również zapoznać się z programem CCleaner - z rozwagą i umiarem (rejestr).

d) aktualizacja sterowników
Należy usunąć/odinstalować stare sterowniki do karty graficznej i zainstalować najnowsze ze strony NVIDIA albo Radeon (w przypadku Radeon'ów do usunięcia sterowników należy użyć programu AMD Catalyst Un-install Utility)

Płyta główna - instalujemy sterowniki do chipsetu oraz w miarę możliwości/potrzeby USB i Audio. Sterowniki należy ściągnąć ze stron: Abit, ASRock, ASUS, ECS, Gigabyte, Intel, MSI. Nie są to oczywiście wszystkie strony. W razie problemów należy wpisać producenta + model płyty głównej w Google, ewentualnie założyć wątek w Oprogramowaniu (to NIE jest problem sprzętowy, dział Sprzęt nie służy do tego).

e) jeżeli nic nie pomaga - należy zrobić WSZYSTKIE logi według tego poradnika i założyć wątek w dziale Logi

4) BSoDy/bluescreeny
Wątek "Wyskakujące BSoDy - pomocy" jest niepoprawny, przyczyn tych błędów jest bardzo dużo, a wróżek na Forum nie ma. Przed założeniem wątku sprawdź zawartość folderu C:\Windows\Minidump – masz do wyboru dwie opcje:
1) spakuj znajdujące się tam pliki, zamieść na dowolnym serwerze, załóż wątek w Oprogramowaniu
2) sprawdź kod błędu
[Obrazek: 47db6dc64d8b5a09.jpg]

Zapewne pojawi się problem z tym, że komputer automatycznie się resetuje i nie zdążyłeś go odczytać, aby to zmienić należy wejść w Mój komputer->Właściwości->Zaawansowane ustawienia systemu->Zaawansowane->Uruchamianie i odzyskiwanie->Ustawienia->Awaria systemu->Automatycznie uruchom ponownie - należy odznaczyć ptaszek przy tej opcji (na podstawie Windows 7, niemniej w innych wersjach będzie podobnie).

Po uzyskaniu kodu sprawdź jego znaczenie poprzez wpisanie go w Google – na 90% ktoś miał już podobny problem i na innych forach/na stronach Microsoftu znajdziesz rozwiązanie danego problemu. Jeżeli ci się to nie uda – załóż wątek w dziale Diagnostyka i problemy ogólne i podaj kod błędu.

5) Brak dźwięku
Na początek pragnę zaznaczyć, że skoro nagle straciliśmy dźwięk to bardziej prawdopodobne jest, że wina dotyczy Oprogramowania, a nie Sprzętu, ale użytkownicy uparli się żeby takowe wątki zakładać w Sprzęcie, więc...

Porada dotyczy zarówno awarii głośników jak i mikrofonu: sprawdzamy, czy głośniki są w ogóle wykrywane przez nasz komputer czy nie. PPM na głośnik w tray'u -> Urządzenia do odtwarzania/nagrywania. Na dwóch górnych obrazkach głośniki oraz mikrofon są prawidłowo wykrywane przez system, natomiast na dolnych jest przedstawiona sytuacja, w której system nie widzi głośników/mikrofonu.

[Obrazek: 050630e11a891175.jpg]

a) głośniki i mikrofon są widoczne
PPM na głośnik w tray'u -> Otwórz mikser głośności. Zobaczymy takie okienko:

[Obrazek: 1eeb5c981ab4e852.jpg]

Jedziemy z ptaszkiem głośników (w czerwonym kółku) do góry. Następnie to samo robimy z ptaszkiem programu w którym odtwarzane są dźwięki (w niebieskim kółku). Należy zwrócić uwagę na to, czy dany program w ogóle emituje jakiekolwiek dźwięki (zielona kolumna powinna dynamicznie zwiększać i zmniejszać swoją wysokość).

Jeżeli nie pomaga - należy zaktualizować sterowniki do płyty głównej (chipset + Audio). Sterowniki należy ściągnąć ze stron: Abit, ASRock, ASUS, ECS, Gigabyte, Intel, MSI. Nie są to oczywiście wszystkie strony. W razie problemów należy wpisać producenta + model płyty głównej w Google, ewentualnie założyć wątek w Oprogramowaniu (to NIE jest problem sprzętowy, dział Sprzęt nie służy do tego).

b) głośniki i mikrofon nie są widoczne
Należy delikatnie obracać wtyczką głośników/mikrofonu - jeżeli system ciągle nie zechce ich wykryć - prawdopodobnie mamy uszkodzone gniazdo lub głośniki/mikrofon. W celu wyeliminowania jednej z opcji należy przeprowadzić testy na innym komputerze. Jeżeli okaże się, że wina leży po stronie naszej płyty głównej - należy wymienić gniazdo głośników/mikrofonu lub zakupić kartę dźwiękową (może być najtańsza na PCI lub USB).

6) Nie działają porty USB
Problem może rozwiązać aktualizacja sterowników do płyty głównej (chipset + USB). Sterowniki należy ściągnąć ze stron: Abit, ASRock, ASUS, ECS, Gigabyte, Intel, MSI. Nie są to oczywiście wszystkie strony. W razie problemów należy wpisać producenta + model płyty głównej w Google, ewentualnie założyć wątek w Oprogramowaniu (to NIE jest problem sprzętowy, dział Sprzęt nie służy do tego).

Jeżeli nie pomogło: należy odłączyć wszystkie zbędne urządzenia USB, następnie wchodzimy w Menedżera urządzeń -> Kontrolery uniwersalnej magistrali szeregowej. Tam wyszukujemy wszystkie pozycje mające w nazwie słowo "urządzenie", na każde stosujemy PPM i odinstaluj.

[Obrazek: a008ebb5fef764aa.jpg]

Po tym zabiegu należy ponownie uruchomić komputer, podłączyć ponownie dowolne urządzenie do USB (dopiero teraz!) i sprawdzić efekt.

Powyższe 2 sposoby powinny pomóc jeżeli dostawaliśmy komunikat Nie rozpoznano urządzenia USB - Jedno z urządzeń USB podłączonych do tego komputera ma awarię, ale system Windows nie może go rozpoznać. Aby uzyskać pomoc w rozwiązaniu tego problemu kliknij ten komunikat. W przypadku gdy komputer w ogóle nie reaguje na podłączenie dowolnego urządzenia do USB (brak reakcji/komunikatu) należy sprawdzić miernikiem, np. takim, czy w gniazdach USB jest napięcie 5V, jeżeli nie - winna jest płyta główna i/lub zasilacz (zwłaszcza jeżeli jest z czarnej listy - FAQ - Zasilacze), aby potwierdzić/wykluczyć winę zasilacza należy pożyczyć markowy np. od kolegi i przeprowadzić test. Jeżeli w USB ciągle nie ma prądu - należy udać się do serwisu z naszą płytą główną.

7) Problemy z wyświetlaniem obrazu
Jeżeli posiadamy kartę graficzną z objawami: krzaki, artefakty, niestabilna praca, brak obrazu - odsyłam do poradnika by HardCore

Wszelkie uwagi proszę kierować do mnie przez PW. Wątek pozostaje otwarty - chcę mieć możliwość jego aktualizacji/edycji. Wszelkie wypowiedzi w tym wątku będą usuwane.

Kopiowanie w całości lub w części poza Forum PC Format bez mojej zgody surowo zabronione.

Kopiowanie w całości lub w części w obrębie Forum PC Format bez podania źródła (linku do tego FAQ) surowo zabronione.


At 15-11-2014

FAQ - Diagnostyka i problemy ogólne by januszekm3
Kto nie chce pracować, niech też nie je! (2 Tes 3, 10)
 System operacyjny: windows_seven Przeglądarka: firefox
Programy: Polecane / Nowe / Inne



Użytkownicy forum szukali:
diagnostyka pc poradnikiniebieski kwadrat przy uruchomieniu filmuczy diagnostyka w biosie wykryje uszkodzone porty usbdo czego służy program memtest86+, cpu-z, mhdddiagnostyka problemów z dźwiękiemdiagnostyka portu usbczy port usb moze nie dzialas przez kurz w srodkucputin 111 stopnibrak sygnawyłączenie komputera podczas diagnostyki

Podobne wątki (FAQ - Diagnostyka i problemy ogólne)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
Scared Diagnostyka laptopa proletariat 2 670 27.06.2018, 03:32
Ostatni post: Illidan
Exclamation Diagnostyka pamięci RAM Illidan 0 3026 11.03.2018, 05:08
Ostatni post: Illidan
  Sygnały BIOS - diagnostyka Dawidor14 2 750 09.08.2017, 12:16
Ostatni post: Dawidor14

Skocz do:


Wybrane wątki (FAQ - Diagnostyka i problemy ogólne)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Czarny ekran. on25 0 600 23.11.2017 23:05
Ostatni post: on25
  Problem i7-4790k i gtx 1080 gaming x polciozord 0 633 23.11.2017 22:40
Ostatni post: polciozord
  Czy dobry wynik 3dMark 00oookiooo 0 512 23.11.2017 21:52
Ostatni post: 00oookiooo
  Komputer dziwny problem szuraxx 5 694 23.11.2017 20:07
Ostatni post: MonteCristo
  Dell Latitude E6330 - Problem z grafiką gustyn21 2 964 23.11.2017 00:05
Ostatni post: gustyn21
  Błędy we Freshdiagnose Ice-Man 12 1161 22.11.2017 21:49
Ostatni post: Ice-Man
  Momentowe spadki klatek RoQus1 6 837 22.11.2017 18:09
Ostatni post: RoQus1
  Zużycie procesora w 100%, nic nie pomaga Pawes97 2 695 21.11.2017 22:17
Ostatni post: Pawes97
  Monitor i Komputer. Suriman 1 659 21.11.2017 19:22
Ostatni post: MonteCristo
  Lenovo G50-45 nie startuje za pierwszym razem thadeus 1 1265 21.11.2017 18:29
Ostatni post: thadeus
  programowanie w C++ weronikaeliza 0 477 21.11.2017 18:08
Ostatni post: weronikaeliza
  Problem z ekranem dotykowym TomaszP299 0 476 21.11.2017 12:59
Ostatni post: TomaszP299
  problem z komputerem dulczass 5 731 20.11.2017 16:35
Ostatni post: MonteCristo
  Problem z GTX 1060 6gb. therysieg 1 733 19.11.2017 16:35
Ostatni post: MorsTriceps
  Komputer zacina się $GRABARZ$ 1 533 19.11.2017 14:08
Ostatni post: MonteCristo