Witamy na forum PC Format Zapraszamy do REJESTRACJI


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera

#1
Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera
Witam.

Co pewien czas pojawia się temat programów do grafiki 3D. Różne osoby poszukują programu dla siebie. Ponieważ najczęściej wybór pada na Blendera, a to z racji jego ceny - jest całkowicie darmowy - postanowiłem opisać tu kilka podstawowych skrótów klawiszowych tego programu. Większość prac w tym programie robi się nie przy pomocy przycisków na ekranie (przycisków też się używa), tylko właśnie skrótów klawiszowych). Początkowo może to się wydawać niewygodne, ale z czasem okazuje się, że jest to bardzo wygodna, i szybka metoda pracy.
Wszystkie skróty dotyczą wersji 2.60, i prawdopodobnie późniejszych. Działają też w wersjach od 2.50.
Na początek proponuję wejść z menu File/User Preferences, przejść na zakładkę Addons, w widoczne tu okienko wyszukiwania wpisać: LoopTools, i "zaptaszkować" plugina o nazwie LoopTools. To jest zewnętrzny plugin, dodający sporo przydatnych narzędzi do modelowania.
Lista jest niepełna, i z czasem postaram się dodawać ciąg dalszy.

Na początek trzy najważniejsze Wesoły

F12 - rendering sceny
Esc - wyjście z widoku renderingu
F11 - widok ostatnio renderowanej sceny

Poruszanie się we viewporcie (oknie podglądu):

Obracanie widoku: Wciśnięty środkowy przycisk myszki, i poruszanie nią
Przesuwanie widoku: Środkowy przycisk myszki + Shift
Powiększanie/pomniejszanie widoku: Obrót kółkiem myszki

Zmiana widoku. Wszystkie skróty do zmiany widoku na klawiaturze numerycznej:

1 - widok z przodu
3 - widok z boku
7 - widok z góry
2,4,6,8 - płynne obracanie widoku w poziomie i w pionie (odpowiednik środkowego klawisza myszki)
5 - przełączanie widok ortogonalny/perspektywiczny
0 - widok z aktualnej kamery
. (kropka) - wyśrodkowanie aktualnie zaznaczonego elementu w oknie
+,- (plus i minus) - przybliżanie i oddalanie widoku (odpowiednik kółka myszki)
/ (znak dzielenia) - przełączanie widok lokalny obiektu/widok globalny

t - otwiera panel narzędzi (Object tools, Mesh tools itp - w zależności od trybu pracy))
n - otwiera panel numeryczny

Trochę teorii:
Edycja odbywa się generalnie w dwóch trybach (trybów jest więcej, ale dla początkującego dwa podstawowe są najważniejsze). Tryb obiektu
(Object), i tryb edycji siatki (Mesh). W trybie obiektu wykonujemy operacje na całym obiekcie (obracanie, skalowanie, przesuwanie itp), w trybie siatki - na jego elementach. To w trybie siatki odbywa się budowanie obiektu. Elementy siatki:
vertex (wierzchołek) - operacje na wierzchołkach Vertex jest to pokedynczy punkt w przestrzeni 3D.
edge (krawędzie) - operacje na krawędziach. Krawędź to jest linia prosta, łącząca ze sobą dwa wierzchołki.
face (płaszczyzna) - jest to trójkątna, lub czworokątna płaszczyzna, zamknięta ze wszystkich stron krawędziami i wierzchołkami. Każdy obiekt składa się z płaszczyzn. W Blenderze płaszczyzna może mieć trzy, lub cztery wierzchołki, i nigdy więcej (tym różni się od innych programów, takich jak 3DS Max, Maya, czy XSI - w tamtych programach płaszczyzny mogą mieć więcej wierzchołków. Nazywamy je wtedy n-gonami. Jest to spore ograniczenie Blendera, które ma być zlikwidowane w niedalekiej przyszłości). Zaleca się, żeby obiekt składał się WYŁĄCZNIE z czworokątów. Należy unikać tworzenia trójkątów w czasie modelowania. Powodują one problemy przy używaniu niektórych modfikatorów. Na przykład Subdivision Surface.

Kolejne skróty:

x - kasowanie. W trybie Object kazuje cały obiekt, w trybie Mesh - pyta, co skasować
Tab (tabulator) - przełączanie trybów pracy - obiekt/siatka
g - translacja (przesuwanie) obiektu, lub elementu (w zależności od trybu pracy) w przestrzeni 3D
s - skalowanie (zmiana rozmiarów)
r - rotacja (obracanie)

Powyższe skróty (g,s,r) działają w połączeniu z trzema innymi skrótami - x,y,z oznaczającymi kierunki w przestrzeni 3D. Możemy je używać na trzy sposoby. Przykładowo wciskamy r (obrót), i myszką obracamy obiekt (element) na ekranie. LUB Wciskamy r, a następnie konkretną oś, i możemy obracać wokół tej osi (na przykład r + z - obrót myszką tylko wokół osi z). I trzeci sposób: wciskamy skrót operacji (g, s, r), następnie oś (x,y,z), i na koniec w klawiatury wpisujemy wartość. Na przykład wciśnięcie r + x + 90 spowoduje obrót zaznaczonego elementu wokół osi x o 90 stopni.
UWAGA!!! Każdorazowo po wykonaniu operacji zatwierdzamy ją lewym klawiszem myszki, lub odwołujemy prawym klawiszem.
Jeśli w czasie wykonywania operacji (obracania, przesuwania, czy skalowania) wciśniemy klawisz Ctrl, operacja będzie wykonywana co określoną jednostkę. Na przykład obrót co 5 stopni.
Wciśnięcie klawisza Shift - operacja dokładniejsza. Na przykład wolniejszy obrót.
Jednoczesne wciśnięcie Shift + Ctrl - operacja co mniejszą podziałkę. Na przykład obrót co 1 stopień.

Skróty w trybie edycji siatki:

LCtrl + Tab - wybór elementów do zaznaczenia (Vertex, Edge, Face)
prawy przycisk myszki (PPM) - zaznaczanie elementu
spacja - wyszukiwarka funkcji (w okienku wpisujemy fragment nazwy, i zobaczymy listę wszystkich funkcji zawierających wpisaną frazę. Możemy z tej listy poszukiwaną opcję)
w trybie zaznaczania krawędzi:
kliknięcie PPM dowolnych krawędzi z przytrzymanym klawisze Ctrl spowoduje zaznaczenie wszystkich krawędzi pomiędzy klikniętymi
Alt+PPM - zaznaczenie loopa (pętli krawędzi wokół obiektu)
Shift +PPM - zaznaczanie jednoczesne wielu krawędzi
W trybie Face:
PPM - zaznaczenie płaszczyzn
PPM + Alt - zaznaczenie loopa. I tu mała uwaga. W zależności od tego, w jakim miejscu klikniemy płaszczyznę, zostanie zaznaczony loop poziomy, lub pionowy

Shift + a - tworzenie nowego obiektu z listy dostępnych. Jeśli jesteśmy w trybie Object, zostanie utworzony nowy obiekt, jako całkowicie nowa struktura, natomiast jeśli edytujemy inny obiekt, i w trybie Mesh dodamy nowy, ten nowy zostanie dodany jako całość z wcześniej edytowanym.

a - jeśli nic nie było zaznaczone, zaznacza wszystko. Jeśli coś było zaznaczone - odznacza wszystko.

b - prostokąt zaznaczania
Shift + b - powiększa widok na zaznaczony obszar
Alt + b - Image Clipping. Pozostawia na ekranie zaznaczony obszar, cała reszta zostaje "wycięta". Zaznaczone obiekty można oglądać ze wszystkich stron. Powrót do normalnego widoku - ponownie Alt + b

c - pędzel zaznaczania. Lewy klawisz myszy - zaznaczanie, środkowy - odznaczanie, prawy - wyłączenie zaznaczania.

e- w trybie edycji siatki - extrude - podstawowe, najczęściej używane narzędzie modelowania. Wyciąganie zaznaczonego elementu. Można extrudować vertexy (otrzymujemy wtedy krawędź), krawędzie )otrzymujemy płaszczyznę), oraz płaszczyzny. Otrzymujemy wtedy figurę 3D.

f - tworzenie elementu z zaznaczonych. Po zaznaczeniu dwóch vertexów, zostanie między nimi utworzona krawędź. Po zaznaczeniu dwóch krawędzi zostanie utworzona powierzchnia.

h - ukryj zaznaczony element.
Shift + h - schowaj wszystko oprócz zaznaczonego
Alt + h - pokaż wszystko (odkryj ukryte elementy)

Ctrl + j - w trybie edycji obiektu - połącz zaznaczone obiekty w całość. Tu małe wyjaśnienie. Gdy tworzymy kilka obiektów, każdy z nich stanowi odrębną całość. Jeśli chcemy połączyć dwa (lub więcej) obiekty w całość - aby na przykład zbudować między nimi siatkę, musimy sprawić, aby te obiekty stanowiły jedną siatkę. Do tego właśnie służy ten skrót.

k - cięcie obiektu. Zaznaczmy face'y, trzymamy wciśnięty klawisz k, i przeciągamy myszką z wciśniętym LPM po zaznaczonych face'ach. Zostaną one przecięte.

o - zaznaczanie proporcjonalne. Zaznaczamy na przykład jednego xertexa, a jak go ciągniemy, to inne - położone dookoła zaznaczonego - podążają za nim. Im dalej położone od zaznaczenia, tym mniejsza siła działania. Nie da się tego opisać prosto. Trzeba wypraktykować. Przy "złapanym" myszką vertexie (czy płąszczyżnie) okrąg na ekranie pokazuje zakres działania. Zmiana wielkości tego okręgu (czyli zakresu działania) - kółkiem myszki.

p - separate. Odcina zaznaczone elementy jako osobny obiekt.

Ctrl + r - wstawia ewdge loop - pierścień krawędzi wokół obiektu. Kręcąc kółkiem zmieniamy ilość pierścieni. Bardzo często używane narzędzie modelerskie.

v - vertex paint

w - w trybie edycji siatki wyświetla listę przydatnych narzędzi. Tu właśnie jest lista LoopTools, które polecałem włączyć na początku.

z - zmiana widoku - wireframe, shaded.
Alt + z - widok sceny ze światłami.
Pozdrawiam.
Ajgor
 System operacyjny: windows_seven Przeglądarka: firefox
#2
RE: Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera
"v - vertex paint" - w trybie object.
W trybie edit - dzielenie vertexów.
http://www.giudansky.com/images/download...raphic.png
 System operacyjny: windows_xp_2003 Przeglądarka: firefox
Programy: Polecane / Nowe / Inne



Użytkownicy forum szukali:
blender skróty klawiszoweskróty klawiszowe blenderskróty klawiszowe w blenderzeskróty w blenderzeskróty do blenderapodstawowe skróty blenderskróty klawiszowe blender 2.69skróty klawiaturowe do blenderablender powiększanieblender zaznaczanie kilku wierzchołków

Podobne wątki (Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Czy ktoś jest w stanie mi polecić dobrą książkę lub kurs na temat nauki Blendera? piotr0905 2 7080 20.06.2016, 14:35
Ostatni post: piotr0905
  Opcje efektów Blendera h3jd 5 7070 22.10.2014, 15:42
Ostatni post: Ajgor
  Olaboga - Jak spolszczyć blendera 2.59 Ryychuu 4 12214 21.10.2011, 10:00
Ostatni post: Ajgor

Skocz do:


Wybrane wątki (Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Jakość filmów przesłanych na Facebook lucas7911 0 9534 24.02.2019 17:12
Ostatni post: lucas7911
  Telewizor do 1500zł Krzysiek94 1 8206 18.02.2019 19:40
Ostatni post: Lexan
  Prezentacja ze zdjęć...czy w takiej formie da sie ją zrobć? Premier02 2 8554 14.02.2019 20:50
Ostatni post: Premier02
  Gry w 3d Jason13 1 8985 01.02.2019 11:52
Ostatni post: Jason13
  TV LG czy Samsung? PolakWęgier 4 10471 22.01.2019 15:56
Ostatni post: Ajgor
  Kamera monitoringu, problem z połączeniem. krakow2000 1 10217 22.01.2019 14:55
Ostatni post: Efisk_pl
  glosniki w granicach 1000zl lukasz997 1 10053 22.01.2019 14:54
Ostatni post: Efisk_pl
  Kamera sportowa dla dziecka sledzik 1 9819 22.01.2019 14:52
Ostatni post: Efisk_pl
  telewizor do 1000 zł (najlepiej 43 cale) jakub777 6 9540 22.01.2019 14:50
Ostatni post: Efisk_pl
  Kamera Full HD - 1080p irask2 3 9106 22.01.2019 14:46
Ostatni post: Efisk_pl
  Pilne. Którą kamerę wybrać? SC501 czy SC701 kileras1 5 10093 22.01.2019 14:43
Ostatni post: Efisk_pl
  Jaki subwoofer do samochodu Golf VI z fabr. audio Łuk@sz 7 8878 20.01.2019 15:14
Ostatni post: Łuk@sz
  Aplikacja do zrobienia filmu ze zdjęć Movie Editor Izka1985 0 7567 11.01.2019 14:49
Ostatni post: Izka1985
  Przystawka Smart TV co kupić ? ~Anonim 12 17199 04.01.2019 20:38
Ostatni post: muzyk219
  Telewizor 40" do 1500 zł panaho 12 18220 05.12.2018 11:02
Ostatni post: Ajgor