Witamy na forum PC Format Zapraszamy do REJESTRACJI


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera

#1
Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera
Witam.

Co pewien czas pojawia się temat programów do grafiki 3D. Różne osoby poszukują programu dla siebie. Ponieważ najczęściej wybór pada na Blendera, a to z racji jego ceny - jest całkowicie darmowy - postanowiłem opisać tu kilka podstawowych skrótów klawiszowych tego programu. Większość prac w tym programie robi się nie przy pomocy przycisków na ekranie (przycisków też się używa), tylko właśnie skrótów klawiszowych). Początkowo może to się wydawać niewygodne, ale z czasem okazuje się, że jest to bardzo wygodna, i szybka metoda pracy.
Wszystkie skróty dotyczą wersji 2.60, i prawdopodobnie późniejszych. Działają też w wersjach od 2.50.
Na początek proponuję wejść z menu File/User Preferences, przejść na zakładkę Addons, w widoczne tu okienko wyszukiwania wpisać: LoopTools, i "zaptaszkować" plugina o nazwie LoopTools. To jest zewnętrzny plugin, dodający sporo przydatnych narzędzi do modelowania.
Lista jest niepełna, i z czasem postaram się dodawać ciąg dalszy.

Na początek trzy najważniejsze Wesoły

F12 - rendering sceny
Esc - wyjście z widoku renderingu
F11 - widok ostatnio renderowanej sceny

Poruszanie się we viewporcie (oknie podglądu):

Obracanie widoku: Wciśnięty środkowy przycisk myszki, i poruszanie nią
Przesuwanie widoku: Środkowy przycisk myszki + Shift
Powiększanie/pomniejszanie widoku: Obrót kółkiem myszki

Zmiana widoku. Wszystkie skróty do zmiany widoku na klawiaturze numerycznej:

1 - widok z przodu
3 - widok z boku
7 - widok z góry
2,4,6,8 - płynne obracanie widoku w poziomie i w pionie (odpowiednik środkowego klawisza myszki)
5 - przełączanie widok ortogonalny/perspektywiczny
0 - widok z aktualnej kamery
. (kropka) - wyśrodkowanie aktualnie zaznaczonego elementu w oknie
+,- (plus i minus) - przybliżanie i oddalanie widoku (odpowiednik kółka myszki)
/ (znak dzielenia) - przełączanie widok lokalny obiektu/widok globalny

t - otwiera panel narzędzi (Object tools, Mesh tools itp - w zależności od trybu pracy))
n - otwiera panel numeryczny

Trochę teorii:
Edycja odbywa się generalnie w dwóch trybach (trybów jest więcej, ale dla początkującego dwa podstawowe są najważniejsze). Tryb obiektu
(Object), i tryb edycji siatki (Mesh). W trybie obiektu wykonujemy operacje na całym obiekcie (obracanie, skalowanie, przesuwanie itp), w trybie siatki - na jego elementach. To w trybie siatki odbywa się budowanie obiektu. Elementy siatki:
vertex (wierzchołek) - operacje na wierzchołkach Vertex jest to pokedynczy punkt w przestrzeni 3D.
edge (krawędzie) - operacje na krawędziach. Krawędź to jest linia prosta, łącząca ze sobą dwa wierzchołki.
face (płaszczyzna) - jest to trójkątna, lub czworokątna płaszczyzna, zamknięta ze wszystkich stron krawędziami i wierzchołkami. Każdy obiekt składa się z płaszczyzn. W Blenderze płaszczyzna może mieć trzy, lub cztery wierzchołki, i nigdy więcej (tym różni się od innych programów, takich jak 3DS Max, Maya, czy XSI - w tamtych programach płaszczyzny mogą mieć więcej wierzchołków. Nazywamy je wtedy n-gonami. Jest to spore ograniczenie Blendera, które ma być zlikwidowane w niedalekiej przyszłości). Zaleca się, żeby obiekt składał się WYŁĄCZNIE z czworokątów. Należy unikać tworzenia trójkątów w czasie modelowania. Powodują one problemy przy używaniu niektórych modfikatorów. Na przykład Subdivision Surface.

Kolejne skróty:

x - kasowanie. W trybie Object kazuje cały obiekt, w trybie Mesh - pyta, co skasować
Tab (tabulator) - przełączanie trybów pracy - obiekt/siatka
g - translacja (przesuwanie) obiektu, lub elementu (w zależności od trybu pracy) w przestrzeni 3D
s - skalowanie (zmiana rozmiarów)
r - rotacja (obracanie)

Powyższe skróty (g,s,r) działają w połączeniu z trzema innymi skrótami - x,y,z oznaczającymi kierunki w przestrzeni 3D. Możemy je używać na trzy sposoby. Przykładowo wciskamy r (obrót), i myszką obracamy obiekt (element) na ekranie. LUB Wciskamy r, a następnie konkretną oś, i możemy obracać wokół tej osi (na przykład r + z - obrót myszką tylko wokół osi z). I trzeci sposób: wciskamy skrót operacji (g, s, r), następnie oś (x,y,z), i na koniec w klawiatury wpisujemy wartość. Na przykład wciśnięcie r + x + 90 spowoduje obrót zaznaczonego elementu wokół osi x o 90 stopni.
UWAGA!!! Każdorazowo po wykonaniu operacji zatwierdzamy ją lewym klawiszem myszki, lub odwołujemy prawym klawiszem.
Jeśli w czasie wykonywania operacji (obracania, przesuwania, czy skalowania) wciśniemy klawisz Ctrl, operacja będzie wykonywana co określoną jednostkę. Na przykład obrót co 5 stopni.
Wciśnięcie klawisza Shift - operacja dokładniejsza. Na przykład wolniejszy obrót.
Jednoczesne wciśnięcie Shift + Ctrl - operacja co mniejszą podziałkę. Na przykład obrót co 1 stopień.

Skróty w trybie edycji siatki:

LCtrl + Tab - wybór elementów do zaznaczenia (Vertex, Edge, Face)
prawy przycisk myszki (PPM) - zaznaczanie elementu
spacja - wyszukiwarka funkcji (w okienku wpisujemy fragment nazwy, i zobaczymy listę wszystkich funkcji zawierających wpisaną frazę. Możemy z tej listy poszukiwaną opcję)
w trybie zaznaczania krawędzi:
kliknięcie PPM dowolnych krawędzi z przytrzymanym klawisze Ctrl spowoduje zaznaczenie wszystkich krawędzi pomiędzy klikniętymi
Alt+PPM - zaznaczenie loopa (pętli krawędzi wokół obiektu)
Shift +PPM - zaznaczanie jednoczesne wielu krawędzi
W trybie Face:
PPM - zaznaczenie płaszczyzn
PPM + Alt - zaznaczenie loopa. I tu mała uwaga. W zależności od tego, w jakim miejscu klikniemy płaszczyznę, zostanie zaznaczony loop poziomy, lub pionowy

Shift + a - tworzenie nowego obiektu z listy dostępnych. Jeśli jesteśmy w trybie Object, zostanie utworzony nowy obiekt, jako całkowicie nowa struktura, natomiast jeśli edytujemy inny obiekt, i w trybie Mesh dodamy nowy, ten nowy zostanie dodany jako całość z wcześniej edytowanym.

a - jeśli nic nie było zaznaczone, zaznacza wszystko. Jeśli coś było zaznaczone - odznacza wszystko.

b - prostokąt zaznaczania
Shift + b - powiększa widok na zaznaczony obszar
Alt + b - Image Clipping. Pozostawia na ekranie zaznaczony obszar, cała reszta zostaje "wycięta". Zaznaczone obiekty można oglądać ze wszystkich stron. Powrót do normalnego widoku - ponownie Alt + b

c - pędzel zaznaczania. Lewy klawisz myszy - zaznaczanie, środkowy - odznaczanie, prawy - wyłączenie zaznaczania.

e- w trybie edycji siatki - extrude - podstawowe, najczęściej używane narzędzie modelowania. Wyciąganie zaznaczonego elementu. Można extrudować vertexy (otrzymujemy wtedy krawędź), krawędzie )otrzymujemy płaszczyznę), oraz płaszczyzny. Otrzymujemy wtedy figurę 3D.

f - tworzenie elementu z zaznaczonych. Po zaznaczeniu dwóch vertexów, zostanie między nimi utworzona krawędź. Po zaznaczeniu dwóch krawędzi zostanie utworzona powierzchnia.

h - ukryj zaznaczony element.
Shift + h - schowaj wszystko oprócz zaznaczonego
Alt + h - pokaż wszystko (odkryj ukryte elementy)

Ctrl + j - w trybie edycji obiektu - połącz zaznaczone obiekty w całość. Tu małe wyjaśnienie. Gdy tworzymy kilka obiektów, każdy z nich stanowi odrębną całość. Jeśli chcemy połączyć dwa (lub więcej) obiekty w całość - aby na przykład zbudować między nimi siatkę, musimy sprawić, aby te obiekty stanowiły jedną siatkę. Do tego właśnie służy ten skrót.

k - cięcie obiektu. Zaznaczmy face'y, trzymamy wciśnięty klawisz k, i przeciągamy myszką z wciśniętym LPM po zaznaczonych face'ach. Zostaną one przecięte.

o - zaznaczanie proporcjonalne. Zaznaczamy na przykład jednego xertexa, a jak go ciągniemy, to inne - położone dookoła zaznaczonego - podążają za nim. Im dalej położone od zaznaczenia, tym mniejsza siła działania. Nie da się tego opisać prosto. Trzeba wypraktykować. Przy "złapanym" myszką vertexie (czy płąszczyżnie) okrąg na ekranie pokazuje zakres działania. Zmiana wielkości tego okręgu (czyli zakresu działania) - kółkiem myszki.

p - separate. Odcina zaznaczone elementy jako osobny obiekt.

Ctrl + r - wstawia ewdge loop - pierścień krawędzi wokół obiektu. Kręcąc kółkiem zmieniamy ilość pierścieni. Bardzo często używane narzędzie modelerskie.

v - vertex paint

w - w trybie edycji siatki wyświetla listę przydatnych narzędzi. Tu właśnie jest lista LoopTools, które polecałem włączyć na początku.

z - zmiana widoku - wireframe, shaded.
Alt + z - widok sceny ze światłami.
Pozdrawiam.
Ajgor
 System operacyjny: windows_seven Przeglądarka: firefox
#2
RE: Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera
"v - vertex paint" - w trybie object.
W trybie edit - dzielenie vertexów.
http://www.giudansky.com/images/download...raphic.png
 System operacyjny: windows_xp_2003 Przeglądarka: firefox
Programy: Polecane / Nowe / Inne



Użytkownicy forum szukali:
blender skróty klawiszoweskróty klawiszowe blenderskróty klawiszowe w blenderzeskróty w blenderzeskróty do blenderapodstawowe skróty blenderskróty klawiszowe blender 2.69skróty klawiaturowe do blenderablender powiększanieblender zaznaczanie kilku wierzchołków

Podobne wątki (Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Czy ktoś jest w stanie mi polecić dobrą książkę lub kurs na temat nauki Blendera? piotr0905 2 6121 20.06.2016, 14:35
Ostatni post: piotr0905
  Opcje efektów Blendera h3jd 5 6346 22.10.2014, 15:42
Ostatni post: Ajgor
  Olaboga - Jak spolszczyć blendera 2.59 Ryychuu 4 11542 21.10.2011, 10:00
Ostatni post: Ajgor

Skocz do:


Wybrane wątki (Kilka podstawowych skrótów klawiszowych Blendera)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  TV 40 cali do max.1200zł kuba1997 1 5696 12.05.2018 22:59
Ostatni post: Lexan
  Wielkość i model telewizora, czyli co kupić. majuelite 2 5999 06.05.2018 12:09
Ostatni post: Lexan
  Magix Movie Edit Pro 15- spolszczenie roman3131 2 11036 02.05.2018 00:00
Ostatni post: Ajgor
  Jak TV 4K? PolakWęgier 4 6079 25.04.2018 13:13
Ostatni post: Magiczny jez
  Słuchawki do MP4/telefon do 200 ZŁ. Mackinho7 13 13110 20.04.2018 23:35
Ostatni post: Ajgor
  Sony Vegas 15 Błąd obrazu / przycina obraz wloo 0 5575 12.04.2018 20:19
Ostatni post: wloo
  Kabel HDMI - Czy dobry? Jaszq06 1 5376 10.04.2018 14:06
Ostatni post: ptrick
  TV 50-55 cali ptrick 9 6334 26.03.2018 21:00
Ostatni post: Lexan
  Problem z dodaniem ścieżki audio w shotcut lionelius 0 5630 23.03.2018 16:45
Ostatni post: lionelius
  Poszukiwania programu do nagrywania dźwięku oraz daty i godziny lelewel2 3 5850 20.03.2018 11:27
Ostatni post: dawidsab
  Soundbar do 600 zł sledzik 2 6808 20.03.2018 10:22
Ostatni post: Marcin732
  TV 4k 55-65 cali do 4000 zł makus 5 7936 21.02.2018 14:05
Ostatni post: makus
Question Czy podłączając do TV/DVD antenę "PHILIPS SDV6222/12" nagram kanały w HD? dawidsab 19 12839 21.02.2018 10:06
Ostatni post: Ajgor
  Dobry program do obróbki Video thinkPL 2 6058 21.02.2018 09:56
Ostatni post: Ajgor
  Przetwarzanie filmów You Tube agucha 0 5803 13.02.2018 16:59
Ostatni post: agucha