Witamy na forum PC Format Zapraszamy do REJESTRACJI


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

FAQ - Wyciszanie komputera

#1
Question  FAQ - Wyciszanie komputera
Wyciszanie FAQ
[Obrazek: quietpc_logo.jpg]
Wprowadzenie
(czytanie nie jest obowiązkowe)
Zapewne każdy pamięta czasy, kiedy w naszych komputerach można było znaleźć jedynie mały i szybkoobrotowy wentylatorek na procesorze i niewielki radiator na karcie graficznej. Postęp techniki trwa dalej, więc dzisiaj nasze komputery to niewyobrażalnie wydajne maszyny, które niestety pobierają duże ilości energii (czyt. - nagrzewają się), a taki mały 'piekarnik' wypada czymś schłodzić.
Najtańsze lub BOX-owe zestawy chłodzące i wentylatory, o ile spełniają swoją rolę to niestety wydzielają przy tym spore ilości hałasu.
W moim FAQ pokażę, jak można domowymi sposobami i niewielkim nakładem finansowym pozbyć się uciążliwego hałasu z naszych PeCetów i wreszcie komfortowo w nocy poszperać w Internecie.

Tak więc - do roboty...

Co wytwarza hałas w PeCetach?

1. Wentylatory w obudowie
2. Zestawy chłodzące procesorów
3. Zestawy chłodzące kart graficznych
4. Aktywne chłodzenia chipsetów płyty głównej (obecnie rzadko spotykane)
5. Zasilacze komputerowe
6. Dyski twarde
7. Obudowy wpadające w rezonans (wibracje)
8. Piszczące cewki kart graficznych, płyt głównych oraz zasilaczy

Tytułem wstępu pragnę znaznaczyć, iż używanie słowa 'schładzacz' w kontekście urządzenia służącego do zmniejszania temperatury podzepsołów elektronicznych jest błędne i niepoprawne.

Wentylatory w obudowie:
Aby zapewnić odpowiedni obieg powietrza w obudowie, najlepiej mieć w niej przynajmniej dwa wentylatory (wciągający chłodne powietrze z przodu do wewnątrz [1] obudowy i wyciągający nagrzane już od podzespołów powietrze [2]). Jeżeli jednak chcemy się jednego z nich pozbyć to lepiej wyrzucić ten z przodu. Lepsze temperatury uzyskuje się tylko z wentylatorem z tyłu niż tylko z przodu
[Obrazek: 9697715f4fd7b665.jpg][Obrazek: dc06d5a6829da0ee.jpg]
Powyższe przykłady pokazują schematy obiegu powietrza w obudowie w standardzie ATX (najczęściej spotykany).

Innym sposobem wentylacji to obieg przód+dół-->góra+tył spotykany np. w obudowach Cooler Master RC690 czy Zalman GS1000. Jednak jaki obieg powietrza zapewnia najlepsze temperatury? Spójrzcie na ten obrazek
[Obrazek: chodzenie690.jpg]
Przy planowaniu wentylacji obudowy warto pamiętać, aby wentylatory nadmuchujący i wydmuchujący powietrze miały możliwie jak najbardziej zbliżony przepływ powietrza. Dobrze też, aby ich ilość była taka sama. Pamiętajmy także, że konfiguracja typu 4 wentylatory w obudowie + pasywnie chłodzone procesor i karta graficzna będzie głośniejsza od 0 wentylatorów w obudowie + aktywnie chłodzone procesor i karta graficzna. Pomyślmy zatem, zanim zdecydujemy się na zakup dodatkowego wentylatora.

Obecnie wentylatory mają rozmiary 120 x 120mm, 92 x 92mm lub 80 x 80mm. Przed zakupem powinniśmy sprawdzić, jaki wentylator możemy zamontować w obudowie. Dodam, że z reguły im większy wentylator - tym ciszej, ponieważ może on się kręcić z mniejszą prędkością obrotową (RPM), aby przepompować daną ilość powietrza (CFM).

Polecane wentylatory:

- Arctic Cooling FAN 12L
Ze względu na nietypową budowę, polecany na tył obudowy
[Obrazek: tn_obw298_d.jpg]

- Scythe Slip Stream
Wentylator o nietypowej konstrukcji łopatek, zapewniających większy przepływ powietrza niż tradycyjne konstrukcje. Możliwość wyboru kilku wersji różniących się prędkością obrotową i przepływem powietrza. Dobry stosunek wydajności do wytwarzanego 'hałasu' prezentuje model 800 RPM.
[Obrazek: tn_Slip-Stream-120.jpg]

- Noiseblocker BlackSilent XL1
Doskonałe łożysko sprawdzające się w pracy w poziomie, nadające się do pracy w zasilaczu. Dobrym wyborem jest również wersja XL2 różniąca się prędkością obrotową.
[Obrazek: tn_BSF_2008_XL300.jpg]

- Xthermal BTF 120 PRO
Bardzo cichy wentylator, który niestety ma dość niską wydajność i wysoką cenę, rekompensujący to niskim poziomem wytwarzanego hałasu. Możemy także nabyć nieco droższą wersję LED z białym podświetleniem. Radzę przemyśleć przed zakupem.
[Obrazek: tn_a9902b6705709082b7136ca62ed005ab.jpg]

- Aerocool Fan Turbine
Bardzo dobra [niesłyszalna] praca łożyska, lecz denerwować może szum powietrza, który wytwarzają łopatki. Moim zdaniem jest to najładniejszy wentylator na rynku.
[Obrazek: tn_Q131-1040-main.jpg]

- SilentiumPC Zephyr
Zdecydowanie król w kategorii cena / jakość. Za około 20 zł otrzymujemy cichy i wydajny wentylator z kablem w oplocie i podkładkami silikonowymi w zestawie. Na rynku istnieje wersja wykonana z przeźroczystego plastiku i diodami LED, który na wyższych obrotach jest nieco głośniejszy od wersji bez "świecidełek", aczkolwiek również godny polecenia.
[Obrazek: tn_zephyr1202dw6.jpg]

-Tacens Ventus
Wentylator aż 16 niewielkich łopat, co sprawia, że zachowuje dobry przepływ powietrza przy niskich obrotach. Bardzo dobra jakość wykonania, oraz estetyczne białe podświetlenie w wersji ICE. Do tego w miarę przystępna cena. Czego chcieć więcej?
[Obrazek: tn_2559_01.jpg]

- Noctua NF-P12
Jeden z najdroższych wentylatorów na rynku. Oferuje dobrą wydajność na niskich obrotach i nie jest zbyt głośny, ale użytkownicy twierdzą, że mogłoby być ciszej. W pudełku znajdziemy bogaty zestaw obejmujący kołki antywibracyjne oraz 2 adaptery ograniczające prędkość obrotową. Radzę jednak przemyśleć jego zakup - czy w porównaniu z tańszą konkurencją jest to korzystny zakup?
[Obrazek: tn_b-o-t-6942.jpg]

- Scythe S-FLEX
Dzięki kulkowym łożyskom idealnie nadają się do pracy w poziomie i nie wydają charakterystycznego dla łożysk kulkowych dźwięku terkotania. Na rynku znajdziemy kilka, różniących się prędkościami obrotowymi, wersji.
[Obrazek: tn_sflex120-1200.jpg]

- Scythe Kamakaze Blue LED
Jeden z niewielu wentylatorów na rynku posiadający dodany do zestawu regulator obrotów. Zaletą jest niezależne zasilanie diod LED, dzięki czemu świecą one tak samo intensywnie nawet po zmniejszeniu obrotów. W poziomie potrafi hałasować łożysko, ale jest dość wydajny. Polecany dla fanów moddingu.
[Obrazek: tn_kamakaze120_2.jpg]
UWAGA:Dużo, zarówno dobrych i złych opinii krąży na temat wentylatorów od firmy Acutake. Od siebie dodam, że miałem dwa modele 8cm i po roku użytkowania ich łożyska zaczęły bardzo głośno pracować - nadawały się tylko do wyrzucenia. Mój przypadek nie jest odosobniony, co znajduje potwierdzenie w niektórych opiniach, więc możemy wstrzymać się z dodaniem Acutake do listy polecanych wentylatorów.

Jak wyciszyć obecnie posiadane wentylatory?
Zakładamy, że kupiliśmy już wymarzone "wentyle", montujemy, podłączamy i okazują się... nadal za głośne. W takim wypadku mamy kilka sposobów na ich wyciszenie.
Pierwsza metoda to eliminacja wibracji poprzez montaż specjalnych kołków wyciszających. Z własnego doświadczenia wiem jednak, że jeżeli posiadamy markową, ciężką obudowę, a wentylator jest mocno przykręcony to nie uzyskamy zauważalnych efektów.

Kolejną metodą jest zmniejszenie prędkości obrotowej. Robimy to najczęściej za pomocą:
- potencjometra (regulatora obrotów). Na rynku są przeróżne modele regulatorów od małych, wewnętrznych modeli z jedną gałką do regulacji aż po rozbudowane, zewnętrzne regulatory na dwie zatoki 5,25" z wyświetlaczami, obsługujące kilka wentylatorów i odczytujące temperatury.
- automatyczna regulacja sygnałem PWM. Jak sama nazwa wskazuje, regulacja odbywa się automatycznie za pomocą BIOS-u płyty głównej komputera. Warunkiem posiadania PWM jest odpowiednia wtyczka 4-pin w wentylatorze oraz wyjście 4-pin na płycie głównej. Wentylator zwolnić możemy w BIOS-ie płyty głównej (w niemal każdym modelu płyty wygląda to inaczej) lub w programie SpeedFan.
- Multi connector - Inaczej mówiąc przejściówka z wtyczki molex na dwie żeńskie wtyczki 12V i kolejne dwie te same wtyczki 5V. Po podłączeniu na 12V, wentylator będzie się obracał z maksymalną możliwą dla niego prędkością (każdy wentylator ma swój v-max. Np. Silentum PC Zephyr ma 1100 RPM), natomiast po podłączeniu do wtyczki 5V, "wentylek" będzie miał niższe napięcie, czyli jego obroty spadną, a więc zacznie on pracować ciszej (np. prędkość Zephyra spadnie do 500-400 RPM), oczywiście wszystko kosztem wydajności, ale często bywa tak, że tak niskie obroty nam wystarczą.
Napięcie wentylatorów możemy zmniejszyć samodzielnie poprzez odpowiednie podłączenie ich do wtyczki molex naszego zasilacza
[Obrazek: 4ebb0e9f9c31cc0f.jpg]
Jeżeli jednak nie chcemy rozbierać wtyczek wentylatorów możemy kupić multi connector. Jeżeli decydujemy się na zakup, wybierajmy markowe modele, ponieważ tanie no-name są beznadziejnej jakości:

- Pentagram Freezone Fan Multiconnector
[Obrazek: 4bb45448bab82c17.jpg]

Najwygodniejszą metodą regulowania obrotów jest regulator obrotów (tzw. potencjometr), ponieważ jeśli chcemy zmniejszyć prędkość to gałkę lub przycisk mamy zawsze pod ręką.

- Polecane regulatory:

- Zalman Fan Mate
Najprostszy i najtańszy regulator. Doskonały jeśli chcemy regulować jeden lub dwa wentylatory - drugi można podłączyć przez rozdzielnik.
[Obrazek: tn_455759vb.png]

- PENTAGRAM FREEZONE Fan Speed Controller 2
najtańszy, wewnętrzny (zatoka 3,5") kontroler dla jednego lub dwóch wentylatorów. Wadą są za krótkie szyny, które w mogą uniemożliwić montaż w niektórych obudowach
[Obrazek: tn_e98963dabc0c11e45fca3c10bbcf2033500x500.jpg]

Cooltek Fan Controler
Tani regulator obsługujący aż 4 wentylatory(po zastosowaniu przejściówek spokojnie obsłuży nawet 8). Regulacja w zakresie 5-12v. Wady to nie zawsze dobre wykonanie(niektóre sztuki mają krzywo zamontowane pokrętła)
[Obrazek: tn_1.jpg]

- Akasa Fan Control Junior
niedrogi panel posiadający aż 3 gałki do płynnej regulacji obrotów oraz dwa porty USB 2.0 (niestety lubi przepalać urządzenia do niego podłączone). Kolejną jego zaletą są długie kable.
[Obrazek: tn_FG-021-AK_400.jpg]

- Aerocool EasyWatch
Panel pod zatokę 3.5" z automatyczną regulacją obrotów do trzech wentylatorów i czujnikami temperatur.
[Obrazek: tn_db.jpg]

- Zalman ZM-MFC1 PLUS
Bardzo dobry panel z możliwością podłączenia aż sześciu wentylatorów jednocześnie! W parze z dobrą ceną idzie również wysoka jakość wykonania, jednak zdarzają się sztuki z padającymi diodami. Wersja bez "PLUS" w nazwie ma możliwość całkowitego wyłączenia dwóch wentylatorów, lecz jest gorzej wykonana. Pamiętajmy, że owy panel nie posiada ani wyświetlacza, ani czujników temperatury.
[Obrazek: tn_fancontroller.jpg]


- Scythe Kaze Master
Jeden z najładniejszych regulatorów na rynku. Posiada wyświetlacz VFD, 4 czujniki termiczne i szeroki zakres regulacji obrotów 3,7V ~ 12V. Wersja ACE posiada ładniejszą ramkę na front panelu, jednak jest nieco droższa od "zwykłego" modelu.
[Obrazek: tn_Kaze-Master-5_25-BK-Side-View.jpg]
Zestawy chłodzące procesorów:
Najczęściej w komputerach znajdujemy BOX-owe zestawy, które dostajemy w zestawie z procesorem. Wydajność i głośność tych zestawów pozostawia wiele do życzenia. Niskim kosztem możemy wymienić sam wentylator, ale tyczy się to tylko BOX-a AMD do którego możemy zamontować wentylator 80x80*, ale jeśli oczekujemy prawdziwej ciszy to musimy wymienić całe chłodzenie na coś co ma przynajmniej wentylator 12cm x 12cm i rurki cieplne (heatpipe). Obecnie dominują konstrukcje typu "tower" (wieża). Ich zaletą jest to, że chłodzą przy okazji pamięci RAM, a niejednokrotnie sekcję zasilania procesora oraz ułatwiają odpowiedni obieg powietrza. Konstrukcje typu "flower" (kwiatek) odchodzą już do lamusa.

*Do BOX-a Intela także można zamontować wentylator inny niż ten standardowy, jednak brak jakichkolwiek otworów po śrubki zmusza nas do kombinowania. Zazwyczaj efekt zostaje osiągnięty(jest ciszej), ale estetyka mocowania pozostawia wiele do życzenia

Jaki zestaw chłodzący do mojego procesora?

Właśnie... takie pytanie musi sobie postawić cichofil, wymieniając chłodzenie na procesorze. Wiadomo, że podkręcony Quad Intela będzie wydzielał nieporównywalnie więcej ciepła niż energooszczędny Sempron. Na tego drugiego możemy zakupić niedrogie i ciche chłodzenie, ale na "rozgrzanym do czerwoności" Quadzie będzie trzeba wyłożyć więcej gotówki, aby cieszyć się ciszą.

- Polecane zestawy chłodzące:

- Pentagram Freezone HP-90 AlCu Alpaya
Mniejsza wersja Karakorum, przeznaczona do ciaśniejszych obudów z wentylatorem 92mm. Oferuje wyższą wydajność od konkurencyjnego AC Freezera 7 / 64 PRO. Pasuje na procesory Intela oraz AMD, jednak z racji konstrukcji mocowania ma on znacznie mocniejszy docisk do AM2. W zestawie znajdziemy dosyć głośny wentylator, potencjometr, który jest wręcz fatalnej jakości i równie "świetną" pastę termoprzewodzącą.
[Obrazek: tn_pentagram-alpaya-1.jpg]

- Auras Wave LPT-709
Ciekawa propozycja dla posiadaczy LGA775. Ciekawa z tego względu, że właśnie na tym socket'cie jest wydajniejszy od konkurencyjnej Alpayi. Podświetlany wentylator 92cm z PWM jest w stresie bardzo głośny, więc polecana jest wymiana.
[Obrazek: tn_8.jpg]

- Pentagram Freezone HP-120 AlCu Karakorum
Różnica między Alpayą to tylko wymiary co daje kilka stopni C mniej na korzyść większego brata. Na Karakorum montujemy wentylator 12cm, więc możemy już pomyśleć o bardzo cichym modelu. Niestety nie nadaje się do pracy pasywnej z mocniejszymi procesorami, ze względu na gęsto ułożone blaszki radiatora, które wymagają dość sporego przedmuchu. Seryjny wentylator nie nalezy do najcichszych szczególnie na wysokich obrotach. Zaleca się jego wymianę. Tak jak Alpaya, polecane na AM2 ze względu na mocowanie. Zestaw zawiera tak samo badziewny regulator i pastę jak chłodzenie wyżej (czyt. - lepiej je wymienić).
[Obrazek: tn_pentagram-hp-120-karakorum_1.jpg]

- Arctic Cooling Freezer Xtreme
Chłodzenie wyposażone w 4 podwójne rurki cieplne. Charakteryzuje się nietypowym umiejscowieniem wentylatora - pomiędzy dwoma częściami radiatora. Zaletą jest sterowanie PWM, niezła wydajność, dobra pasta w zestawie oraz przystępna cena. Wady to przede wszystkim fatalny szlif podstawki oraz brak możliwości wymiany wentylatora na inny niż ten seryjny
[Obrazek: tn_VENARCFREEZXTREM.jpg]

- Scythe Ninja 2
To chłodzenie polecam szczególnie do pracy pasywnej (choć aktywnie też daje radę) ze względu na dość szeroko ustawione żeberka. W zestawie znajdziemy wentylator SlipStream o maksymalnej prędkości obrotowej 1000RPM, który zapewnia dobrą wydajność przy umiarkowanym hałasie. Do wad należy zaliczyć mocowanie na 775 przy pomocy zwykłych kołków oraz przeciętną pastę termoprzewodzącą w zestawie.
[Obrazek: tn_Scythe_Ninja_2_CPU_cooler_01.jpg]

-Thermalright HR-01 Plus
Konstrukcja przypominająca nieco słynny model TRUE, jednak w przeciwieństwie do niego dobrze radzi sobie pasywnie oraz z wolno kręcącym się wentylatorem. Zaletą są stosunkowo niewielkie wymiary(oprócz wysokości), dzięki którym nie straszne nam jest rozbudowane chłodzenie płyty głównej. UWAGA Przy zakupie unikajmy wersji zwykłej(bez "plusa"). Jest ona znacznie mniej wydajna, mocowana bez użycia backplate i nie wyposażona w zapinki do wentylatora.
[Obrazek: tn_hr01_plus-1.jpg]

- Noctua NH-U12P
Cooler oferujący bardzo dobrą wydajność przy umiarkowanym hałasie. W zestawie dostajemy bardzo dobry wentylator Noctua P12 oraz pastę termoprzewodzącą NT-H1. Pasywnie sobie nie radzi, ale wystarczy niewielki nawiew w postaci bardzo wolno obracającego się wentylatora, aby uzyskać dobre temperatury.
[Obrazek: tn_noctua_nh_u12p_2.jpg]

Zestawy chłodzące kart graficznych:
W kartach graficznych spotykamy różne typy chłodzeń. Każdy producent stosuje swój własny sposób na utrzymanie odpowiedniej temperatury karty. Jeżeli przeszkadza nam hałas wentylatora karty to możemy zmniejszyć jego obroty. Obecnie wszytskie chłodzenia referencyjne oferują sterowanie PWM, dzięki któremu możemy zmieniać dowolnie obroty przy pomocy specjalnych programów.
A co jeśli chłodzenie nie oferuje redukcji prędkości obrotowej lub nadal jest dla nas za głośne? Należy je oczywiście wymienić na jeden z poniższych:

-Arctic Cooling Accelero S2
Najtańsze godne polecenia chłodzenie do kart graficznych. Szeroko rozstawione żeberka i 2 rurki heatpipe sprawiają, że dobrze spisuje się pasywnie lub przy niewielkim nawiewie. Producent nie zakłada możliwości montażu wentylatora 120mm, jednak przy użyciu opasek zaciskowych możemy takowy zamontować bez problemu. Odradzam kupno Accelero Turbo Module ze względu na gorszą wydajność przy większym hałasie w porównaniu do tradycyjnych 120mmm.
[Obrazek: tn_ppic-MAXI-ArcticCooling-Accelero-S2-p...850-X8.jpg]

-Arctic Cooling Accelero S1
W zasadzie jest to S2 wyposażone w 4 rurki cieplne oraz większą powierzchnię żeberek. Pasuje na większość obecnych układów graficznych. Wiele z nich będzie mogło pracować pasywnie. Podobnie jak w przypadku S2 w pracy aktywnej najlepiej spisze się wentylator 120mm(lub nawet dwa). UWAGA W przypadku kart ATI z serii HD38xx oraz HD48xx należy dokupić dodatkowe radiatorki BGA do pokrycia pamięci, ponieważ seryjne są za wysokie i mogą kolidować z jedną z rurek cieplnych.
[Obrazek: tn_arctic_cooling_accelero_s1.jpg]

-Arctic Cooling Twin Turbo
Konstrukcja podobna do S1. Jest nieco węższa, posiada gęściej upakowane żeberka oraz jest wyposażona w 2 wentylatory 80mm. Zakup tego chłodzenia ma sens tylko jeżeli posiadamy zewnętrzny kontroler obrotów bądź kartę z PWM i chcemy powierzyć regulację obrotów powyższemu układowi. W zestawie bardzo dobra pasta termoprzewodząca MX-2. Podobnie jak w S1 występuje konflikt radiatora pamięci oraz rurki heatpipe.
[Obrazek: tn_AcceleroTwinTurbo_00h.png]

-Auras Fridge
Obecnie najwydajniejszy uniwersalny radiator na karty graficzne. Niklowane rurki cieplne, żeberka radiatora oraz podstawa sprawiają, że całość wygląda bardzo ładnie. W zestawie znajdziemy dobre radiatorki BGA oraz niezłą pastę termoprzewodzącą. Producent umożliwia montaż dwóch wentylatorów 80mm lub jednego 120mm (choć jak się postaramy to zamontujemy nawet dwie 120-tki). Chłodzenie niestety ma problemy z kompatybilnością szczególnie w przypadku kart ATI (np. do HD4870 orazu dwuslotowych HD4850 nie zamontujemy tego coolera, gdyż rurki cieplne zawadzają o podwójny śledź) . Przed zakupem radzę dokładnie poszukać czy chłodzenie wejdzie na nasz układ graficzny.
[Obrazek: tn_auras_fridge_gpu_1.jpg]

-Scythe Musachi
Chłodzenie wyposażone tylko w 2 heatpipe'y, jednak o dużej średnicy. W zestawie znajdziemy dwa niskoprofilowe wentylatory 100mm wyposażone w regulatory obrotów montowane na śledziu. Producent dołączył mnóstwo radiatorów do pokrycia pamięci oraz sekcji zasilania karty.
[Obrazek: tn_62993-scythe-musachi-dissipateur-gpu.jpg]

Chłodzenie płyt głównych
Obecnie na płytach głównych znajdziemy zazwyczaj pasywne chłodzenia, które jak wiadomo nie wydzielają żadnego hałasu. Bywa jednak, że producent naszej płyty oszczędził na miedzi/aluminium i dał szybkoobrotowy wentylatorek. Czasem także po zastosowaniu pasywnego chłodzenia na procesorze bądź też pogorszenia obiegu powietrza na rzecz ciszy płyta zaczyna się przegrzewać. Czasem pomoże zmiana pasty termoprzewodzącej na lepszą, jednak czasem to nie wystarczy i należy zmienić chłodzenie naszej płyty głównej. Oto polecane radiatory.

-Zalman NB47J
Najtańszy warty uwagi radiator do naszej płyty głównej. Bardzo łatwy w montażu. Nadaje się głównie do mostków południowych lub chłodnych mostków północnych. W zestawie znajdziemy bardzo słabą pastę termoprzewodzącą, ale czego możemy oczekiwać po radiatorze w tej cenie?
http://f.imagehost.org/view/0117/tn_2841

-Thermalright HR-05/SLI oraz HR-05 IFX/IFX SLI
Jedne z najlepszych a także najpopularniejszych radiatorów płyt głównych. Podwójna rurka cieplna oraz duża ilość żeberek zapewniają dobrą wydajność, a niklowana konstrukcja poprawia ogólny wygląd naszej płyty głównej. Wersja IFX wyposażona została w backplate, zaś wersja "zwykła" montowana jest na plastikowych kołkach. SLI wbrew pozorom nie oznacza kompatybilności z płytami do łączenia GeForce'ów, a oznacza konstrukcję o wygiętych heatpipe'ach. W zależności od posiadanej przestrzeni na płycie wybieramy wersję z SLI lub bez SLI - wydajność w obu przypadkach jest taka sama.
[Obrazek: tn_cd475ab063a1357e5d089431c6b15c57500x500.jpg][Obrazek: tn_455233vb.png][Obrazek: tn_ppic-MAXI-Thermalright-Chipsatz-Kuehl...tpipe-.jpg][Obrazek: tn_th_hr05ifx_lg.jpg]

-Noctua NC-U6
Dwie rurki cieplne w chłodzeniu na chipset? Czemu nie. Noctua w większości porównań wygrywa z Thermalrightem i jego HR-05 pod względem temperatur jednak przegrywa pod względem wyglądu. Nieniklowana powierzchnia radiatora oraz trudna dostępność to główne wady tego radiatora. Jeżeli jednak oczekujesz jak najniższych temperatur przy pasywnej pracy to jest to rozwiązanie idealne dla Ciebie
[Obrazek: tn_NC-U6-B.jpg]

Zasilacze

Sprawy prądowe odstawimy dziś na bok. Skupimy się na wentylatorach zasilaczy. Większość naszych PSU (z ang. Power Supply Unit - jednostka zasilająca) wyposażona jest w wentylatory o rozmiarze 120mm lub 140mm, jednak nie zawsze większy znaczy cichszy.

Jaki zasilacz wybrać?

Antec Earthwatts
Pierwszy zasilacz, który przeczy zasadzie większy wentylator = mniejszy hałas. Wyposażony jest w wentylator o średnicy 80mm, który generuje stosunkowo niewielki hałas.
[Obrazek: tn_PSA-EA500.jpg]

Be-Quiet Pure Power
Najgłośniejszy ze wszytskich Be-Quietów, jednak nadal jeden z najcichszych zasilaczy na rynku. Polecany głównie do biurowych konfiguracji ze względu na brak wtyczek PCI-E 6pin oraz P8.
[Obrazek: tn_Pure_Power_1.jpg]

Tacens Valeo
Bardzo ciekawa konstrukcja. Producent określa ją jako 0dB jednak na zdjęciach widoczny jest biały wentylator. Co on tam robi? Otóż jest to zasilacz pół-pasywny tzn. przy małym obciążeniu wentylator nie obraca się, zaś pod dużym obciążeniem kręci się bardzo wolno. Z opinii użytkowników wynika, że nawet przy graniu wentylator stoi w miejscu! Włącza się dopiero przy użyciu ok. 70% mocy zasilacza i to dopiero po wielu godzinach "katowania" sprzętu.
[Obrazek: tn_1_long_14338.jpg]

Corsair VX450
Najtańszy warty uwagi model Corsaira. Wysoka sprawność wpływają na małe nagrzewanie się , a co za tym idzie niewielki hałas. Kupując ten zasilacz z drugiej ręki uważajmy: kilkanaście miesięcy temu w tych modelach piszczały cewki.
[Obrazek: tn_vx450webxd3.jpg]

Corsair HX520
Kolejny zasilacz Corsaira. HX sugeruje nam modularne okablowanie, wysoką sprawność oraz cichą pracę. Zdarzają się pojedyncze sztuki z uszkodzonym wentylatorem, który wibruje, ale to bardzo rzadkie przypadki. Bardzo podatny na fanswap. Przy dobrej wentylacji obudowy potrafi pracować nawet przy wentylatorze 500 - 600RPM.
[Obrazek: tn_photo1.jpg]

Be-Quiet Dark Power P7
Ekstraklasa wśród zasilaczy. Występuje w wersjach od 450W do 1200w Mega stabilny, mega cichy i to wszytsko niezależnie od mocy.. Do tego estetyczna obudowa wypolerowana na wysoki połysk oraz modularne okablowanie. Niestety cena także jest "mega".
[Obrazek: tn_bn073-3_b.jpg]

Arctic Cooling Fusion 550R
Zasilacz o nietypowej budowie. Wentylator 80mm umieszczony został bowiem od strony z której wychodzą kable, a więc znajduje się w środku naszego komputera. Bardzo cicha praca to duży plus. Wady to brak możliwości zmiany wentylatora na inny oraz nieco za krótkie kable 24-PIN oraz P4.
[Obrazek: tn_ac_fusion_550r.jpg]

Antec Signature
Chyba najcichsza konstrukcja na rynku. Mimo zastosowania niewielkiego wentylatora pozostaje on bardzo cichy zarówno w spoczynku jak i stresie. Zasilacz posiada modularne okablowanie, jest świetnie wykonany, ma bardzo dużą sprawność i niską temperaturę pracy. Główną wadą jest cena, która sprawia, że nie zobaczymy tego zasilacza u przeciętnego Kowalskiego.
[Obrazek: tn_antec_signature.jpg]

Enermax Modu82+
Zasilacz plasuje się w rynkowej czołówce jeżeli chodzi o głośność (a raczej ciszę) pracy. Posiada modularne okablowanie i wysoką sprawność oraz kable w oplotach.
[Obrazek: tn_enermax_modu82_625w.jpg]

SilverStone NightJar
Zasilacz w pełni pasywny. Duża sprawność i bezgłośna praca to plusy. Wady to głównie okablowanie. Za tą cenę moglibyśmy oczekiwać modularnych kabli, tymczasem nie dość, że kable są na stałe przytwierdzone do zasilacza to jeszcze oplecione tylko do pierwszej wtyczki. Radzę się zastanowić przed zakupem, bowiem aktywny zasilacz po swapie na bardzo wolny wentylator i tak będzie znacznie cichszy od naszego dysku twardego nawet w podwójnym SQD.
[Obrazek: tn_1213348709506053.jpg]

Fanswap
Fanswap czyli z angielskiego podmiana wentylatora to nic innego jak wymontowanie seryjnego "śmigła" i zastąpienie go własnym. Potrafi znacznie zmniejszyć hałas wytwarzany przez nasz zasilacz. Pamiętajmy jednak, że każde odkręcenie obudowy wiąże się z utratą gwarancji na zasilacz (czasami jeżeli nie mamy plomb gwarancyjnych a wentylator montowany jest przy użyciu wtyczki możemy liczyć na to, że serwis nie zorientuje się, że coś majstrowaliśmy).
Na wstępie pragnę zaznaczyć, że jeżeli Twój zasilacz wygląda podobnie do tego z mojej sygnaturki odpuść sobie fanswap.
Jak się do tego zabrać? Zanim wyjmiemy zasilacz z obudowy zaleca się wyładowanie kondensatorów. Najprostszym sposobem jest wciśniecie klawisza "power" na obudowie przy odłączonym zasilaniu. Później wyciągamy nasz zasilacz z obudowy. Odkręcamy śrubki (zazwyczaj są 4) i zdejmujemy obudowę
[Obrazek: 569520c7912e23fdm.jpg]
Czyścimy nasz zasilacz z wszelkiego kurzu, jaki się nazbierał. Następnie odkręcamy wentylator i wyciągamy wtyczkę, z której był zasilany.
[Obrazek: bb09cb0d7b9a27a6m.jpg]
Czasami jednak wentylator naszego zasilacza nie posiada wtyczki tylko jego kable są na stałe wlutowane. Ucinamy je możliwie najbliżej wentylatora
[Obrazek: 40e384c02e2b950cm.jpg]
Teraz powstaje problem - jak zasilić nasz wentylator. Osobiście polecam wersję wypuszczenia jego wtyczki poza zasilacz razem z innymi kabli i podłączenie go do płyty głównej lub zewnętrznego regulatora. Alternatywnym rozwiązaniem jest wpięcie wtyczki wentylatora do gniazda w naszym zasilaczu (jeżeli takowe posiadamy) lub też przylutowanie kabli od naszego nowego wentylatora do tych od poprzedniego. Pamiętajmy jednak, że czarny kabel od nowego śmigła ma być tam, gdzie był czarny z poprzedniego (analogicznie z czerwonym).
Przykręcamy wentylator do obudowy zasilacza pamiętając, że ma on zasysać powietrze z zewnątrz do zasilacza. Zwróćmy uwagę, aby kabel zasilający był jak najbliżej otworu przez który go wyprowadzimy na zewnątrz. Skręcamy całość, podłączamy do komputera (poza obudową) i sprawdzamy czy działa.
[Obrazek: 2932859b16deb906m.jpg]
Jeżeli wentylator się kręci, to montujemy zasilacz w obudowie. Układamy i podłączamy wszystkie kable. Kilka najbliższych godzin radzę poświęcić na sprawdzenie temperatury zasilacza i odpowiednie dobranie obrotów naszego wentylatora. Co kilka-kilkanaście minut dużego obciążenia sprawdźmy organoleptycznie temperaturę powietrza jakie wyrzuca z siebie zasilacz oraz jego obudowę. Właściwie każdy markowy zasilacz poradzi sobie przy ok. 1100RPM zarówno w spoczynku jednak im wyższa sprawność i im większe radiatory zasilacza tym niższe obroty możemy zastosować.

Inne sposoby wyciszenia naszego zasilacza
Innymi sposobami na wyciszenie zasilacza są gumowe tłumiki jakie nakładamy na nasz zasilacz.
[Obrazek: 7d2292bb83bcdc56m.jpg]
Radzę jednak je sobie odpuścić bo jeżeli wentylator nie powoduje silnych wibracji naszej obudowy to nie odczujemy żadnej różnicy po zastosowaniu tego gumowego tłumika.
Na rynku możemy spotkać tunele (zwane air-ductami) wyłożone specjalną matą. Zazwyczaj jednak ich efekt jest mizerny a dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że taki air-duct utrudnia nam podłączenie zasilacza do prądu.
Dyski Twarde
Dyski Twarde to bez wątpienia najtrudniejsza część wyciszania naszego PeCeta. O ile dobry wentylator na niskim RPM (powiedzmy ~600) będzie cichszy od otoczenia to talerze oraz głowica dysku niekoniecznie. Rozwiązanie? Kupno SSD ;-)
Tak na poważnie, to na rynku jest wiele tradycyjnych dysków, które zapewniają cichą pracę. Jednak zanim zaczniemy szukać konkretnych modeli zastanówmy się jaki rozmiar dysku nas interesuje. Zazwyczaj w naszej obudowie pracuje dysk 3,5 calowy. Mają one lepszy stosunek ceny za 1GB oraz prawie wszystkie obudowy na rynku mają możliwość ich montażu. Na tym jednak zalety się kończą. Dyski 3,5'' wydzielają więcej ciepła, mają głośniejsze talerze oraz głowice, a także pobierają większe ilości prądu od dysków 2,5''. Dyski 2,5'' znane głównie z laptopów wypadają w powyższych kategoriach znacznie lepiej. Dlaczego więc są tak mało popularne? Cóż, dyski 2,5'' mają znacznie wyższy koszt 1GB, wymagają specjalnego mocowania lub skrzynki bitumicznej (patrz punkt następny) oraz obecnie ich pojemność nie przekracza 500GB.

Przy wyborze odpowiedniego dysku najlepiej szukać wersji ekologicznych. Dlaczego? Pobór prądu to jedna zaleta, jednak nas interesuje to, że zazwyczaj te dyski mają zmniejszoną prędkość wirowania talerzy co przekłada się na mniejszy hałas. Kolejną cechą tych dysków jest niewielka ilość talerzy i głowic. Mniej talerzy i głowic = mniejszy hałas. Prosty rachunek :-)

Polecane dyski twarde:
3,5''

WD AACS z serii GreenPower
Ekologiczne dyski od WD. Charakteryzują się regulowaną automatycznie prędkością wirowania talerzy (5400RPM w spoczynku i 7200RPM w stresie). Posiada talerze po 250GB. Jedne z najcichszych dysków 3,5 calowych na rynku.
[Obrazek: tn_front.jpg]

Samsung z serii F1
Dyski o stosunkowo cichej głowicy i talerzach. Posiadają talerze o pojemności 320GB każdy. Talerze wirują z prędkością 7200RPM.
UWAGA Z opinii użytkowników wynika, że nowe serie tych dysków spisują się gorzej niż poprzednie. Mają więcej talerzy, głośniejsza głowice oraz bardziej wibrują
[Obrazek: tn_samsung_f1.jpg]

WD Caviar Black
Dyski o dość niskiej cenie, a przy tym dość ciche. Talerze w zależności od wersji po 320GB lub 250GB. Charakteryzują go stosunkowo małe wibracje i dość cicha głowica. Talerze wirują z prędkością 7200RPM
[Obrazek: tn_top.jpg]

Oczywiście to nie wszystkie ciche dyski na rynku jednak o tych seriach słyszałem najwięcej ciepłych słów. Potencjalnym kupującym nowy dysk zdecydowanie odradzam zakup Seagate Barracuda z serii 7200.10. Większość sztuk charakteryzuje się wysokim hałasem

2,5''

Wd Scorpio
[Obrazek: tn_wd-scorpio-pers.jpg]
Seagate Momentus
[Obrazek: tn_seagate-momentus-5400_3-pers.jpg]
Nie ma się co rozpisywać - oba dyski generują podobny hałas i oferują podobne osiągi.

Wyciszanie posiadanych dysków

Po wyciszeniu coolera procesora, karty graficznej oraz po skręceniu wentylatorów obudowy prędzej czy później dojdziemy do wniosku, że kolej wyciszyć nasz dysk. Jeżeli nie odczuwasz takiej potrzeby to albo jesteś szczęśliwcem i jeszcze nie zaraziłeś się cichofilią albo pechowcem i pozostałe komponenty są nadal za głośne.

Eliminacja wibracji

Wibracje dysku możemy eliminować na dwa sposoby: poprzez zakup odpowiednich akcesoriów lub domowymi sposobami.
Z akcesoriów dostępnych na rynku chyb najlepszym wyborem jest Noiseblocker X-Swing. Dobrze tłumi wibracje, jednak podobny efekt możemy osiągnąć domowymi sposobami, a przy tym zaoszczędzimy sporo gotówki.
Jeden sposób to użycie zwykłych gumek jakie znajdziemy w naszej bieliźnie. Montaż ogranicza się do przeplecenia ich przez otwory w zatokach 5,25'', a następnie wsunięcia w nie naszego dysku.
Inny sposobem jest zwyczajne położenie gąbki (np. tej którą dostaliśmy razem z płytą główną) na podłodze naszej obudowy a później tylko położyć na niej naszego "twardziela".
Zarówno gumki, jak i gąbka w pewnym stopniu ograniczą hałas naszego dysku, jednak dysk może się na nich przemieszczać. Pamiętajmy o tym gdy przemieszczamy naszą obudowę. Pozostaje także problem szumu talerzy i chrobotanie głowic, ale jak się z nimi uporać przedstawi nam następny podpunkt.

Skrzynki Bitumiczne

Skrzynka bitumiczna (zwana także bitumenboxem) to najlepszy sposób na wyciszenie naszego dysku. Ponownie mamy dwie możliwości: kupić lub zrobić samemu. Co ciekawe zazwyczaj efekty są zbliżone, a koszty zrobienia własnej skrzynki są znacznie mniejsze. Instrukcję jak zrobić taką skrzynkę znajdziecie tutaj (osobne opisywanie tutaj budowy takiej skrzynki byłoby wyważaniem otwartych drzwi, więc zdecydowałem, że po prostu podam link).

Jeżeli nie mamy zdolności manualnych lub chcemy mieć estetyczną skrzynkę (home-made nie zawsze są ładne), możemy ją zakupić w sklepie.

Acutake Dark Disc
Pierwsza godna polecenia skrzynka bitumiczna. Znacznie obniża temperaturę dysku i nieźle eliminuje hałas. Polecam głównie dla posiadaczy ciepłych i średnio głośnych dysków.
[Obrazek: tn_acutakedarkdisc1.jpg]

Scythe Himuro
To raczej dobre chłodzenie dla dysku (jedno z lepszych pasywnych rozwiązań dla dysku na rynku) niż sposób na wyciszenie. Jeżeli jednak zależy nam na zbiciu temperatury oraz wytłumienia talerzy (a nie głowicy), to Himuro poradzi sobie z tym zadaniem bez problemu.
[Obrazek: tn_himuro-large.jpg]

Aerocool AVN-1000
Wycisza gorzej niż Himuro, ale lepiej niż Dark Disc. Temperaturę oferuje podobną do Dark Disca. Skrzybkę tą mogę polecić "od biedy" , gdyż w obliczu obecnych cen znacznie lepszym wyborem będzie produkt acutake'a
[Obrazek: tn_1.jpg]

Scythe Quiet Drive(w skrócie SQD)
Zdecydowanie najlepsza skrzynka bitumiczna na rynku. Domowe BTB mogą się schować. Eliminuje praktycznie całkowicie chrobotanie głowicy(talerze są niesłyszalne). Przy monotwaniu na zwykłe śrubki czasmi pozostaje problem wibracje, jednak położenie SQD na gąbce rozwiązuje ten problem. Występuje w zwykłej wersji (dla dysku 3,5'' montowany w zatoke 5,25'' oraz dla dysku 2,5'' montowany w zatoce 3,5'').
[Obrazek: tn_quietdrive.gif]

http://www.tacens.com/lateo.php
Tacens Lateo łączy w sobie przystępną cenę z dobrą jakością wykonania. Co prawda zdecydowanie lepiej wycisza niż chłodzi ale warto.

Kilka akapitów wyżej wspomniałem o montażu dysku 2,5'' w skrzynce bitumicznej. Jeden sposób to kupno SQD 2,5''. "Hardkorowi" cichofile stosują jednak znacznie lepszą izolację: podwójne SQD. Jak to działa? Mamy dwa sposoby: albo kupujemy SQD 2,5'' oraz 3,5'' i wkładamy jedno SQD w drugie bądź kupujemy tylko wersję 3,5'' a aluminiową skrzynkę wyklejamy matami tak, aby dysk 2,5'' spokojnie w nim spoczął.

Maty wyciszające
UWAGA ten podpunkt został umieszczony na samym końcu nie bez powodu. Wyklejanie obudowy matami radzę sobie pozostawić na "deser", gdyż dobry efekt uznamy dopiero wtedy gdy wyciszymy pozostałe komponenty.
Jakie maty wybrać?

Maty APP
Bardzo tanie i zarazem skuteczne maty do wyciszania naszej obudowy. Z założenia używane do wyciszania samochodów przy zabudowie car-audio. Przy zakupie radzę unikać mat w wersji twardej. Są znacznie bardziej podatne na uszkodzenia i pęknięcia
[Obrazek: tn_maty-wygluszajace-bitumi_1931.jpg]

Be-Quiet-różne modele
Maty produkcji Be-Quiet. Jedne z najlepszych na rynku. Struktura podobna do tych używanych przez profesjonalne studia nagraniowe. Producent sprzedaje je w różnych rozmiarach.
[Obrazek: tn_bgz14_b.jpg]

Wszelkie uwagi, opinie i sugestię proszę umieszczać TUTAJ

Za pomoc w stworzeniu FAQ dziękuję użytkownikom
-beka
-Chim3ra
-electro-house
-Kamil13
 System operacyjny: windows_xp_2003 Przeglądarka: firefox
Programy: Polecane / Nowe / Inne




Podobne wątki (FAQ - Wyciszanie komputera)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Wyciszanie - wymiana obudowy (lub wentylatorów) i zasilacza do 1000zł. Czlek 5 1817 22.02.2018, 17:07
Ostatni post: pieterman09
  [FAQ]Polecane zasilacze do danej kwoty. Laica 0 1892 05.01.2017, 18:36
Ostatni post: Laica
  Wyciszanie wentylatora CPU w BIOSie Kucharz98 6 1257 11.11.2015, 15:27
Ostatni post: Kucharz98

Skocz do:


Wybrane wątki (FAQ - Wyciszanie komputera)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Zasilacz z dość długą wiązką ATX 4Pin Touch! 5 2071 26.12.2018 14:52
Ostatni post: pieterman09
  Kompatybilność ledów - be quiet! dark base 700 + Cooler Master Fans Criner 1 2215 21.12.2018 16:34
Ostatni post: Criner
  Czy zasilacz wytrzyma Mati221* 4 2099 16.12.2018 02:07
Ostatni post: MonteCristo
  Nowa-mniejsza obudowa. Pawlax 2 2002 12.12.2018 22:04
Ostatni post: Pawlax
  Problem temperatura i7 3770 sebuli 2 1883 08.12.2018 22:20
Ostatni post: pieterman09
  Zasilacz pod Ryzen 5 i r9 280x Mirek1024 8 2235 03.12.2018 15:10
Ostatni post: MonteCristo
  Czy zasilacz wytrzyma? pytam32 3 2068 02.12.2018 23:39
Ostatni post: muflon37
  Wybór podstawki chłodzącej do Acer Aspire A715 ShineWeb 1 1801 02.12.2018 13:35
Ostatni post: MonteCristo
  chlodzenie i7 8700 do ok 200zl Pyszny_seans 1 1609 02.12.2018 11:02
Ostatni post: pieterman09
  Problem z USB3 na przednim panelu Silentium PC RG1 Touch! 3 1525 24.11.2018 18:11
Ostatni post: pieterman09
Wink Tanie wydajne chłodzenie procka ok. 100zł xfrancobaressix 3 1475 22.11.2018 18:00
Ostatni post: pieterman09
  Niepasujący backplate chłodzenia do płyty głównej. sonmaciek 7 1745 20.11.2018 11:37
Ostatni post: sonmaciek
  Fortrony, polecane i białe listy Squeazz 7 1492 11.11.2018 19:22
Ostatni post: Squeazz
  Źle podpięty zasilacz mwk 1 1469 28.10.2018 13:01
Ostatni post: MonteCristo
  Obudowa RGB jack19944 3 2005 09.10.2018 12:03
Ostatni post: snf