Zakończyliśmy wakacyjny konkurs PC Format. Wyniki opublikujemy już niebawem! Zainteresowanych zapraszamy do TEMATU.

FAQ - Jak, gdzie i za ile najlepiej kupić komputer? Czego unikać? Czyli STOP GOTOWCOM

#1
Question  FAQ - Jak, gdzie i za ile najlepiej kupić komputer? Czego unikać? Czyli STOP GOTOWCOM
Ostatnia aktualizacja 26 lutego 2012, następny update przewidziany na "po sesji"

Słowem wstępu- skąd całe zamieszanie?
Od ostatniej „dużej” aktualizacji tego, choć trochę przydatnego FAQ (nie umniejszy to stwierdzenie chyba mojej skromności) minął więcej niż rok. Oczywiście rynek IT w tym czasie nie stanął w miejscu. No dobra, nie zupełnie mówię prawdę- jego część stanęła, ale „tylko” ta produkująca dyski twarde w Tajlandii. Co w związku z tym?? W końcu możemy kupić dysk nowej generacji (SSD) w cenie tradycyjnego (HDD)! Szkoda tylko że, nie dlatego iż te pierwsze staniały, ale ponieważ ceny ich „starszych braci” wzrosły nawet dwukrotnie! Oczywiście pojawiły się nowe coraz to wydajniejsze karty graficzne, niektóre lekko „odsmażone” niektóre wręcz zachwycające wydajnością. Nowe procesory intela min.: z rodzin i3,i5 i7 zadomowiły się na dobre na rynku, ba pojawiła się ich druga generacja (Sandy Bridge oraz high-endowa odmiana Sandy Bridge-E), a czekamy teraz na kolejną (Ivy Bridge). AMD także wypuścił nowe, jednak wciąż starające się gdzieś zadomowić układy, które właściwie można by było podzielić na tradycyjne procesory (bulldozer), oraz APU, które swoją karierę zaczęły na rynku netbooków. A co z pecetami?? Pewnie słyszeliście że to podobno koniec ich ery?? Ale skoro tu zaglądacie pewnie wbrew wróżbom niektórych „wielkich” ze świata IT i modzie chcecie kupić sobie wielką, blaszaną leczy wydajną skrzynkę wypełnioną po brzegi krzemem??


To jednak dalej może stanowić nie lada problem. Co prawda coraz częściej spotykam się z tym że gotowe jednostki centralne oferowane czy to w popularnych sieciówkach czy na allegro, są rozsądniej skonfigurowane niż to nieraz bywało (mówiąc to nie mam na myśli tego że te konfiguracje są zawsze opłacalne, ot miałem na myśli że nie palą się, nie wybuchają, nie rozpadają się i nie przyprowadzają do domu podejrzanych znajomych), ba rzadziej widuje bzdurne hasła w stylu nasz komputer ma 10ghz (jak nie wiesz o co się czepiam to przeczytaj co jest niżej)- być może mało osób już się na to daje nabrać (jeśli tak to bardzo się ciesze bo pewnie ja i inni forumowicze mamy w tym jakąś zasługę). Niestety wciąż wielu, a śmiem twierdzić że większa część sprzedawców stara się tropić przysłowiowych „jeleni”. Nie chce tu nikogo obrazić, po prostu chyba tak ONI widzą osobę chcącą kupić sprzęt a nie koniecznie mającą o tym pojęcie.

Wciąż przeglądając różne oferty łatwo można się natknąć na takie które zachwalane są jako superszybkie maszyny, wyposażone w najnowsze technologie, wysoką wydajność etc. Szczególnie za pomocą liczb – ulotki promocyjne czy aukcje przykuwają wzrok takimi parametrami jak częstotliwość taktowania procesora, pojemność dysku twardego i oczywiście niska cena. Problem w tym że de facto nie gwarantują one ani dobrej wydajności ani niezawodności. A ktoś kto nie jest „obeznany” może łatwo się zawieźć na takim sprzęcie który na pozór wygląda rewelacyjnie, a zazwyczaj ciężko chociażby zdobyć szczegółowe informacje na jego temat.
Stąd się właśnie wzięło hasło „Stop Gotowcom”
(dla purystów wyjaśniam żeby nie rozumieć go zbyt dosadnie)

Teraz do rzeczy

Jak wygląda taka „zła oferta” ???

Typowe dla supermarketów i marketów elektronicznych jest podawanie bardzo skrótowych informacji w takim stylu:
http://zapodaj.net/images/207eba2bdc25.png
Intel Core i3
nvidia GT520
dysk 1TB
4GB RAM

procesor nowej generacji i3 550, 4GB pamięci, gravika nvidia 520, klawiatura mysz, gra field of battle gratis


Być może komuś nie wygląda ona na taką, zawierającą „coś złego”, teoretycznie są najważniejsze parametry, ale dociekliwe oko zauważy że brak wielu bardziej szczegółowych, ale zasadniczych informacji. Dlaczego? Prawdopodobnie ma się czym chwalić. Jak się nietrudno domyśleć nie zwiastuje to nic dobrego. Cieszymy się że komputer został wyposażony we wszystkie niezbędne podzespoły, miło by było gdybyśmy wiedzieli w konkretnie jakie.

Nie zawsze jednak krnąbrni sprzedawcy, w właściwie składacze, tak mocno skąpią informacji, przykładowo piszą tak:
Cytat:AMD PHENOM II X6 1055ST AM3, 2,8x6 (16,8) GHz.
Markowa pamięć DDR3 4096MB PC1333
ATI HD5670 1024MB
HDD 1TB SATAII
Płyta główna renomowanej marki ASUS
Dwuwarstwowa nagrywarka DVD REC
karta dźwiękowa Realtek HD Audio
OBUDOWA LOGIC B21
Markowy zasilacz ATX 600W PPFC

Często pojawia się stwierdzenie „markowy” prawda?? Ale kto do cholery jest producentem „markowych” podzespołów.

Czy markowy nie znaczy przypadkiem „dowolnej firmy w zależności co mamy pod ręką” ?? No już pomijam rażący fakt przemnożenia w nawiasie częstotliwości taktowania przez liczbę rdzeni....

A teraz po kolei, na co zwrócić uwagę? Omówię każdy podstawowy element jednostki centralnej:

1. Procesor
Zapamiętajcie: GIGAHERCÓW SIĘ NIGDY W ŻADEN SPOSÓB NIE DZIELI MNOŻY DODAJE, NIE WYCIĄGA PIERWIASTKA
Gigaherce nie są również wyznacznikiem wydajności procesora (chyba że porównujemy podobne modele, z tej samej rodziny i generacji), a jedynie częstotliwości z którą on pracuje.

Częstotliwość taktowania rdzeni jest tylko jednym z wielu czynników wpływających ma wydajność, liczy się jeszcze przede wszystkim.: architektura, ilość cache (pamięci podręcznej)

Czemu ich nie mnożymy skoro mam rdzenie a każdy po np.: 2,5Ghz??

To tak jakbyśmy mieli 4 jadące obok siebie samochody, każdy jechałby z prędkością 100 KM/H, nigdy nie osiągną razem prędkości 400 Km/h. Wezmą za to razem więcej pasażerów. Jeżeli aplikacja współpracuje z procesorami wielordzeniowymi, to każdy z rdzeni zajmie się jednym oddzielnym wątkiem (zadaniem) i będą pracowały równolegle. Dlatego jeżeli widzicie podaną „łączną częstotliwość” np. 16,8 Ghz nie ma NIC wspólnego z prawdą.

Warto też zwrócić przed zakupem uwagę na to z jakich programów będziemy korzystać.
Przykładowo na rynku pojawiają się już układy 6-cio rdzeniowe (AMD i Intel), w przyszłości pojawią się także układy 8mio czy nawet więcej rdzeniowe. Jednak póki co nie każdy program potrafi wykorzystać potencjał 4 czy nawet 2 rdzeni, nie wspominając o ich większej liczbie, właściwie to z bardziej zaawansowanych konstrukcyjnie układów w pełni skorzysta jedynie kilka programów i to o zastosowaniach raczej profesjonalnych. Potrzeby większości użytkowników, w dziedzinie gier czy multimediów bez problemu zaspokoi mocny układ dwu- lub cztero- rdzeniowy, a do pracy biurowej czy internetu wystarczy tani układ z serii Core i3 lub nawet Pentium Dual Core.

Teraz ważna uwaga. Pamiętajcie żeby zawsze wybierać tą podstawkę (platformę) która jest aktualnie rozwijana i „na topie”. Zdarza się chociażby że ktoś próbuje jeszcze wcisnąć LGA775 czyli podstawkę z którą współpracowały przestarzałe już Core 2 (nawiasem mówiąc, widziałem niedawno nowy komputer z pentium 4- tak tym którego produkcję zakończono gdzieś koło 2006 roku). W wypadku nowego sprzętu jest to całkowicie nieopłacalne. Za podobne pieniądze można dostać bardziej przyszłościowe i wydajniejsze układy następnych generacji, zwłaszcza jeśli mowa o średniej i wyższej półce cenowej. To nie wszystko, w podanym przeze mnie przykładzie zainstalowano procesor i3 550. Najnowsza generacja?? Otóż nie! Co prawda i3 jest najnowszą rodziną układów Intela, ale ten model należy do ich pierwszej generacji Nehalem na podstawce LGA 1156, która jest już nie rozwijana, a produkcja procesorów tej generacji powoli zostaje kończona. Dużo lepszym wyjściem będzie wybór nowszego układu na podstawce LGA1155 (4 cyfrowe oznaczenia) która mimo trochę wyższej ceny zapewni możliwość ew. łatwej rozbudowy w przyszłości, poprzez wymianę procesora, bez poniesienia dodatkowych kosztów na płytę główną i w pewnym stopniu wyższą wydajność.
Karygodne na pewno jest też podawanie jedynie nazwy rodziny i jedynie częstotliwości taktowania.
Najnowsze procesory AMD z serii FX (Bulldozer) bazują na platformie AM3+, natomiast te z serii APU -FM1. Nie wątpliwą zaletą jest w wielu wypadkach kompatybilność starszej podstawki (AM3) z tą z plusem.

2. Płyta Główna
Czym jest płyta główna?? W języku angielskim, ten jakże istotny element, nosi nazwę Motherboard (stąd popularne w języku slangowym określenie MoBo), czyli dosłownie – Płyta matka .
Jej nazwa rzeczywiście nie jest przypadkowa. Jest to główny element bazowy komputera, dzięki niej wszystkie pozostałe komponenty, a także urządzenia podłączone do jednostki centralnej mogą się ze sobą komunikować.


W wielu ofertach informacje o niej są pomijane, albo ograniczone do absolutnego minimum, pewnie dlatego, że jej parametry nie zrobią na kimś nieobeznanym takiego wrażenia jak chociażby gigaherce. Porównywanie poszczególnych modeli między sobą wymaga już trochę większej wiedzy, ale warto uzmysłowić sobie i mieć na uwadze kilka ważnych cech.

W podanym przykładzie nie podano nic na ten temat, ot na co to komu. Czasem zdarza się że poinformują nas jedynie o producencie płyty głównej – czy to Gigabyte, Asus czy inne MSI. Problem w tym że każdy z nich wypuszcza od czasu do czasu lepsze i gorsze modele. Warto też zwrócić uwagę na to że się obok dobrych, nowoczesne modeli z potencjałem w dosyć przystępnych cenach, a także płyt dla entuzjastów, którzy nie idą na kompromisy w ofertach znajdują się także modele niszowe. Co prawda tanie, ale jednak mocno „okrojone” (a różnica w postaci 50zł dopłaty do lepszego modelu chyba nie jest porażająca). Właśnie takie płyty znajdują się zazwyczaj w omawianych zestawach.

Zazwyczaj są to płyty w formacie Micro ATX, czyli niepełnowymiarowe – mniejsze rozmiary niosą za sobą ograniczenia w postaci mniejszej liczby wolnych slotów na pamięć RAM czy na dodatkowe karty rozszerzeń, wyposażone są w chipsety nie nastawione na wysoką wydajność.
Dodatkowo bywają to stare modele, często posiadające mniejszą ilość nowoczesnych złącz, z mniej sprawnymi układami chłodzenia i zasilania, a przede wszystkim z przestarzałym chipsetem (i układem graficznym jeżeli jest dostępny na płycie).

Chipset jest to wyspecjalizowany układ scalony (lub ich grupa) który zajmuje się przetwarzaniem informacji przepływającymi przez płytę główną.
W jego skład zazwyczaj wchodzą tzw.: mostek północny i mostek południowy, dlatego też mówiąc prościej jest to taki most łączący między sobą poszczególne elementy. To właśnie on pośredniczy w komunikacji procesora między pamięcią RAM (w wypadku starszych układów Intela), kartą graficzną, sieciową, dyskami twardymi itd.

Z tego właśnie powodu chipset ma kluczowe znaczenie w wydajności,
niezawodności i możliwościach komputera.


Dlaczego warto wybrać nowoczesny chipset???
Oto kilka powodów:
-współpraca z nowszymi procesorami także tymi które dopiero się pojawią na rynku (możliwa wymiana procesora na lepszy bez ponoszenia dodatkowych kosztów)
-możliwość zastosowania szybszych pamięci
-większe możliwości Overclockingu
-współpraca z najnowszymi typami złącz i technologii
-większa energooszczędność
Dodatkowo kupując dobrą płytę główną będziemy mieli większe pole manewru w razie rozbudowy komputera (np. o dodatkowe karty rozszerzeń np. telewizyjną, czy pamięć), a przede wszystkim nasz komputer będzie działał stabilnie i bezawaryjnie.

Do Mobo jest podpięta między innymi wiązka zasilająca min: procesor, ponieważ jednym z jej zadań jest właśnie zapewnienie mu odpowiedniej ilości energii elektrycznej, służą do tego spejalne układy. Im więcej sekcja zasilania znajdująca się na płycie ma FAZ tym może więcej energii dostarczyć do procesora. Tanie płyta mają przeważnie zasilanie 2-3 fazowe przez co nie są dobrym wyborem dla wydajniejszych wielordzeniowych procesorów (tak jak w przykładzie). Co prawda taki tandem będzie współpracował ze sobą, ale sekcja zasilania będzie bardziej obciążona przez co mogą wystąpić problemy z przegrzewaniem, w efekcie czego wydajnością, a bardziej obciążone komponenty to mniejsza niezawodność i krótszy czas eksploatacji.
3. Karta Graficzna
Kartą graficzną, a właściwie jej sercem, w podanym wyżej przykładzie jest GeForce GT520, często pojawia się ona w "gotowcach", tak samo jak odpowiadający jej model ze "stajni" AMD- HD6450. Ciekawe jest jednak to że bywa zachwalana jako karta z najnowszej serii, która poradzi sobie ze wszystkimi najnowszymi grami itp. Zachęca dużą ilością pamięci. Prawda jest niestety taka że 1GB pamięci nie zostanie nigdy przez ten układ zagospodarowane. Owszem są to karty z najnowszych serii i wspierające najnowszy directx 11, w najnowszym procesie technologicznym (co czyni ją chłodniejszą i mniej prądożerną od poprzednika) tyle że z najniższego segmentu, wydajnościowo można je postawić obok leciwego już GeForce'a 8600GT. Pytanie co robi w komputerze pod domową rozrywkę z 6-cio rdzeniowym procesorem?
Dużo rozsądniejsze byłoby zainwestować jakieś 20-30zł więcej w starszego, ale dużo wydajniejszego Radeona HD4850. Tyle że liczba 4850 jest mniejsza od 6450, a więc w odczuciu przeciętnego kupującego pierwszy układ będzie mniej wydajny.

Jak tworzone są oznaczenia modeli układów graficznych?
Oznaczenia AMD są przyznawane w ten sposób – weźmy za przykład tego HD5670. Pierwsza cyfra , a więc 5 oznacza generację, więc układy 5xxx mają być następcami 4xxx. Pozostałe oznaczają to w jakim segmencie i jakim przedziale wydajnościowym karta się plasuje, a więc pomiędzy HD5650 a wydajniejszym HD 5750.
Jak nie trudno wywnioskować HD5670, przynajmniej w teorii jest bezpośrednim następcą HD4670. Dlatego HD4850 będzie wydajniejsza bo choć to starsza karta, to jest z wyższego przedziału wydajnościowego (jej następcą jest HD5850).
Warto zauważyć że wraz z serią 6xxx, AMD zrobiło małe zamieszanie i częściowo trochę przestawiło oznaczenia i tak HD6870 nie jest szybszy od HD5870

Oznaczenia nVidii wyglądają podobnie przyjmują oprócz 2-3 literowych przedrostków 3 cyfrową symbolikę. I tak najsłabsze modele obecnie to wyposażone w GT 520, a najmocniejsze – GTX590.
Oznaczenia za pomocą przedrostków literowych wyglądają następująco (uł. od najsłabszej serii)

GT
GTS
GTX
(najwydajniejsza, i niestety najdroższa seria)
Niektóre układy są jeszcze dostępne w wersji TI są to wersje z trochę zwiększoną wydajnością w stosunku do tych samych wersji bez TI

W sprzedaży są jeszcze modele 9500GT czy 9600GT, tego pierwszego należy stanowczo unikać.
Gt520, zastępuje GT220, który wraz z GT240 jest bardzo popularny w "gotowcach" został zaprezentowany jako następca 9500GT i jest od niego minimalnie szybszy, co jednak nie czyni z niej nowoczesnego układu mogącego sprostać nowszym produkcją czy innym programom wymagającym odpowiedniej „graficznej” mocy obliczeniowej. GT240 jest natomiast następcą 9600Gt jednak jego zwiększona wydajność jest wątpliwa, a cena zupełnie do niej nie adekwatna. Zakup wersji z większą pamięcią także w tym wypadku mija się z celem.

Uwaga!!! Należy się wystrzegać ofert gdzie nie podano typu pamięci GDDR zainstalowanej na karcie (widocznie nie ma się czym chwalić). Należy unikać jak ognia, często jeszcze spotykanych starszych kart (np. GT220, HD4670) z pamięciami typu GDDR2!!! Karty wyposażone w taką pamięć są dużo wolniejsze od tych z nowszymi typami (GDDR3, GDDR5).


Uwaga na kotlety
Producenci układów graficznych mają tendencję do „odgrzewania starych kotletów” a więc nadawania nowych nazw i ewentualnie kosmetycznych poprawek starym układom. Miało to miejsce np. z 9 serią nVidii będącą jedynie „odświeżeniem” serii poprzedniej.
Tak samo, większość Radeonów 6tej serii są jedynie odświeżonymi modelami serii poprzedniej.

4. Pamięć RAM
W podanym przykładzie brakuje informacji o timingach, prędkości a także o producencie, jest tylko jej pojemność. Biorąc pod uwagę kupno RAMu powinniśmy wziąć pod uwagę

* przede wszystkim producenta: min.: Kingston, OCZ, Corsair, A-Data, Patriot, GoodRAM, Geil, Mushkin, G.Skill – zagwarantują nam bezproblemową i wydajną pracę, ponieważ wszystkie kości są starannie sprawdzane a renomowani producenci zazwyczaj gwarantują wieloletnią lub dożywotnią gwarancję.
Stanowczo należy unikać modułów nieznanych producentów (no-name), lub takich do których żadna firma się nie przyznaje i OEMowych

*opóźnienia, inaczej timingi
- jest to czas w którym informacje dotrą z kontrolera pamięci do jej poszczególnych komórek, czyli mówiąc w dużym skrócie im są mniejsze tym pamięć szybsza. Głównym podawanym timingiem jest CAS LATENCY (CL). Raczej unikajmy pamięci DDR3 z CL większym niż 9 (CL9).

*taktowanie: im wyższe tym szybsza jest pamięć (tak samo jak przy procesorach). Należy jednak pamiętać że ten parametr w dużej mierze zależy także od procesora (i chipsetu), a dokładniej od zawartego w nim kontrolera pamięci (nowe Intele i wszystkie AMD). Tak czy inaczej, nawet w wypadku gdy istnieje możliwość podbicia tej wartości, dla większości użytkowników taktowanie DDR3 na poziomie 1333MHZ będzie wystarczające.

Jeżeli myślimy o OC wybierzmy pamięci z radiatorami które umożliwią nam lepsze doprowadzenie ciepła z układów (często są to specjalne serie z wyselekcjonowanymi kościami do OC).
Warto nie zapominać że szybsze pamięci przekładają się na wydajność całego zestawu.
5. Dysk twardy
Dysk jest podzespołem który wbrew pozorom ma dosyć duże znaczenie w wydajności systemu. Tutaj nie mamy o nim żadnych informacji (model). Nawet o prędkości obrotowej. A to ważne, nie ma sensu rozglądać się za dyskami o prędkości niższej niż 7200rpm. Mówi się że tradycyjne dyski talerzowe są najwolniejszymi elementami współczesnych pecetów, a co jak ten i tak wolny z natury element będzie pod względem prędkości u dołu stawki wśród dysków? Tragedia Wesoły Poza tym lepiej byłoby wybrać coś sprawdzonego – zdarzały się serie, które albo mocno odstawały od konkurencji względem wydajności albo często ulegały awarią (Seagate 11), a chyba nikt nie chciałby stracić danych przechowywanych na komputerze.
Trochę co innego z nowoczesnymi, lecz drogimi dyskami SSD- każdy jest szybki, no ale niektóre mniej inne bardziej, warto zatem wybrać chyba ten „bardziej” (o ile cena jest akceptowalna).

6. Zasilacz
Element na który często nikt nie zwraca uwagi co jest dużym błędem.
Wspominałem że często używa się stwierdzenia „markowy” - tutaj to następuje praktycznie zawsze jeśli w ogóle jakakolwiek informacja nt. Temat się pojawia.

Zasilacz jak sama nazwa wskazuje dostarcza energii elektrycznej do poszczególnych podzespołów komputera. Niestety elektronika jest bardzo wrażliwa na skoki napięcia, a dzisiejsze komputery mają spore wymagania odnośnie zasilania. Nie każdy zasilacz potrafi im sprostać. Dlatego tanie konstrukcja mają niską sprawność (nie potrafią ciągle zapewnić mocy podanej na pudełku) zwłaszcza z lini +12v z której czerpią energię najważniejsze podzespoły (właściwie powinniśmy zamiast na całkowitą moc, zwracać uwagę na ten parametr, który jednak do znalezienia jest dopiero na naklejce znamieniowej lub stronie producenta) albo, są pozbawione zabezpieczeń przeciwprzepięciowych (stąd częste przypadki „usmażenia” komputera), nie gwarantują stabilności komputera pod większym obciążeniem (skutkuje to np. resetami podczas gry, lub problemami z uruchomieniem komputera).
Dobry zasilacz musi niestety trochę kosztować i.... ważyć.


Tutaj możemy polegać tylko na sprawdzonych modelach jak np. BeQuite!, Modecom MC (ale nie feel), Chieftec, Amacrox, Corsair, Tagan, Antec, OCZ, Forton, SeaSonic, XFX, AeroCool, Tacens, Thermaltake itd.
Warto zapłacić trochę więcej za ten element, bo mimo że nie zwiększy on wydajności, to sprzęt będzie działał bezawaryjnie, nie będzie się przegrzewał, będziemy mieli możliwość rozbudowy czy podkręcenia.
Więcej o zasilaczach oraz CZARNA LISTA (omijajmy je szerokim łukiem) TUTAJ.
Mimo że w podanym przykładzie jest podana moc 600w to zainstalowany zasilacz nie będzie potrafił dostarczyć podanej mocy (posiada niską sprawność a 600w jest czystą teorią).

7. Obudowa
Większość użytkowników komputerów jest zdania że obudowa to jedynie blaszana skrzynka, poszczególne modele nie wiele się różnią a jej wybór można podyktować ceną i ew. estetyką.
Nie do końca jest to prawda
Otóż tanie obudowy mają to do siebie że cóż, nie oszukujmy się są dość tandetnie wykonane, tzn.: z powodu cienkich blach i kiepskiego spasowania pod wpływem działania el. ruchomych komputera wpadają w rezonans co powoduje z kolei nie miły dźwięk dla naszego ucha, czy po prostu zwyczajnie słabo tłumią owe dźwięki, z drugiej strony w najsłabszych wyrobach zdarza się że coś lekko "wylata" np. złącze usb, czy wręcz przeciwnie- przycisk zasilania nie chce wrócić do swojej pierwotnej pozycji. Może ktoś powie ze da się to przeboleć, ale komputer też średnio "czuje się" w takim "ubraniu", zwłaszcza jak jest wyposażone w niezbyt skuteczne rozwiązania w temacie chłodzenia (przez te "rozwiązania" mam na myśli coś tak oczywistego jak odpowiednio duże i umieszczone tam gdzie trzeba otwory do montażu wentylatorów), w efekcie w środku nie ma/ jest kiepski przewiew, wtedy podzespoły się bardziej grzeją, wtedy ich układy chłodzenia wchodzą na wyższe obroty, żeby odprowadzić to zbędne ciepło i wtedy... znowu jest głośniej (już pomijam fakt że np. karty graficzne z mało wydajnym/pasywnym chłodzeniem, zwłaszcza gdy jest ciepło potrafią się w obudowie wzorowanej na piekarniku zwyczajnie przegrzewać). Nie wspominam już o tym że w lepszych (tzn kosztującym już 100 parę zł czyli tylko trochę więcej od tych najtańszych) obudowach mamy takie udogodnienia jak bez narzędziowy montaż podzespołów, systemy chowania kabli czy dodatkowe, wydajne, wentylatory). Oczywiście nie trzeba od razu kupować obudowy za 400 czy nawet 200, ale taka która zapewni odpowiedni przewiew to absolutne minimum w tej kwestii.

Podsumowując
Popularne "gotowce" często zachęcają jednym mocnym podzespołem i pozornie zachęcającą resztą. Często jednak po przyjrzeniu się ofercie z lupą okazuje się że ta "reszta" nie jest już taka dobra.

Przykładowo zestaw zachęca MOCNYM PROCESOREM jest jednak OGRANICZONY przez SŁABĄ KARTĘ GRAFICZNĄ. Dodatkowo dostajemy niewiadomego pochodzenia podzespoły, zakup tego komputera jest właściwie loterią, bo nie wiadomo co jest w środku. Problem w najbliższym czasie może spowodować niestabilny i niewydajny zasilacz. Płyty główna pozbawia nas jakichkolwiek możliwości rozbudowy czy podkręcenia.

Nawet jak traficie na zestaw nie budzący waszych zastrzeżeń, a skoro już jesteście na forum, warto założyć swój wątek i zapytać, w końcu komputery choć powszechne nie są tanie i mało kto wymienia je jak rękawiczki.


Konfiguracje proponowane przez forumowiczów (tzn.: przez Hardcore'a i spółkę) znajdziecie pod tym adresem

A wszelkie wątki z prośbą o pomoc w złożeniu zestawu prosimy zakładać w dziale Zestawy komputerowe.


Natomiast komentarze na temat tego artykułu proszę prowadzić w tym wątku


W związku z tym że znalazłem w sieci kalki (tylko 2 szczęście) tego wywodu, pragnę zastrzec że nie życzę kopiować sobie go bez mojej zgody (autora). Nie mam nic przeciwko cytowaniu fragmentów (ale napiszcie chociaż z jakiego to forum), czy podlinkowaniu- to nawet wskazane. No ale jak ktoś przypisuje sobie (chociażby wstawiając w całości pod swoim nickiem) czyjeś "dzieło" to sorry, ale to delikatnie mówiąc chamówa.

jacob1
[Obrazek: 11k8fer.png]
 System operacyjny: windows_vista Przeglądarka: firefox
Programy: Polecane / Nowe / Inne



Użytkownicy forum szukali:
jak kupić komputerGdzie najlepiej kupic komputergdzie kupić komputer stacjonarnygdzie najlepiej kupić komputer stacjonarnygdzie kupić komputergdzie najlepiej kupić komputergdzie kupić komputer 2013gdzie kupić pcza ile dobry komputerza ile kupie dobry komputer

Podobne wątki (FAQ - Jak, gdzie i za ile najlepiej kupić komputer? Czego unikać? Czyli STOP GOTOWCOM)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Gdzie kupić zestaw na raty? Freeska 1 224 29.07.2016, 22:10
Ostatni post: Nelight
  Od czego zacząć przy ulepszaniu mojego PC lilopad 8 470 10.06.2016, 07:13
Ostatni post: piorun2210
  Zestad do 5000 do gier najlepiej z monitorem 144hz b0ro 3 598 24.03.2016, 19:17
Ostatni post: waple

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Wybrane wątki (FAQ - Jak, gdzie i za ile najlepiej kupić komputer? Czego unikać? Czyli STOP GOTOWCOM)
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Prosze o pomoc w wyborze feNkowy 3 570 24.11.2014 22:07
Ostatni post: muflon37
  Komputer do gier. Heli 2 596 24.11.2014 18:43
Ostatni post: Heli
  Jaki zestaw za 1500-1800 zł. krystian2002 6 875 24.11.2014 15:38
Ostatni post: gando
  Zestaw dla gracza za 2500- 2700zł 1993123 4 683 24.11.2014 14:10
Ostatni post: gando
  Modernizacja czy nie, pilne pytanie ptr2206 3 771 24.11.2014 13:56
Ostatni post: gando
  Jak najtańszy komputer do biura 600/700zł. Aquerr 0 619 24.11.2014 08:26
Ostatni post: Aquerr
  Pomoc w wyborze zestawu walefar 4 851 24.11.2014 00:09
Ostatni post: zak123
  Zmiany w komputerze. Heli 13 939 23.11.2014 21:19
Ostatni post: Heli
  Gotowy Pc z Allegro CZY Warto ?? doktormen2 3 745 23.11.2014 11:38
Ostatni post: januszekm3
  Zestaw za ok. 3,3k - prosba o ocene + dywagacje o i7 i nowych GeForce. mehiko 9 800 23.11.2014 10:45
Ostatni post: nokia567
  czy kupno karty pokroju hd 5770 wystarczy by odpalić wszystkie gry? krokiet1 3 525 22.11.2014 23:58
Ostatni post: doktormen2
  Kilka pytań , porada. Espirt 5 713 22.11.2014 23:56
Ostatni post: muflon37
  Co myślicie o tych podzespołach? Kolos 1 625 22.11.2014 20:56
Ostatni post: muflon37
Wink Modernizacja ~2500zł do oceny pawelekog1989 7 633 22.11.2014 20:19
Ostatni post: E.Swade
  Modernizacja komputera AMD x4 635 do 1000 zł dann1987 10 1008 22.11.2014 18:22
Ostatni post: dann1987